Kvartalsrapport 1 - 2016

Översikt för koncernen

Nettoomsättningen uppgick till: 3,9 MSEK (3,3)
Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till: -0,1 MSEK (0,8)
Resultatet före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till: -0,1 MSEK (0,8)
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,6 MSEK (-0,3)
Resultatet efter skatt uppgick till: -0,7 MSEK
(-0,5)

KOMMENTARER I KORTHET

Nettoomsättningen ökar med 17 % jämfört med föregående år. Abonnemangsintäkternas andel uppgår till 75 %, vilket är en ökning från 62 % under 2015.

De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av kvartalet ökar organiskt med 35 % jämfört med 2015.

Antalet beställda uppgraderingar i kvartalet följer våra uppsatta mål att samtliga befintliga kunder ska vara uppgraderade senast under 2016.

Antalet partners och återförsäljare är nu över 35 stycken och vi ser en fortsatt efterfrågan på QBank som plattform.

Nya kunder under kvartalet kan som exempel nämnas; Kalmar Global, Securitas, Capio och
Raysearch.

QBank har integrerats och blivit teknik-partner med Sitecore.

QBank är listad i ”Markets and Markets” senaste marknadsrapport och jämförs med de mest innovativa aktörerna på den internationella arenan.

RESULTAT PER AKTIE

Resultat per aktie för QBNK Holding AB (publ) uppgick till -0,10 SEK (-0,02).

VD har ordet

Detta är bolagets första kvartalsrapport 2016 och vi har under kvartalet fortsatt skapa de strukturer som behövs för att ta bolaget till nästa nivå. Mycket av detta är kopplat till internt arbete med att få system och rutiner på plats för att möta vår fortsatta expansion. Vi ser att resultatet av detta arbete börjar komma och abonnemangen står för 75 % av intäkterna i kvartalet, vilket är en ökning från 62 % under 2015. De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av kvartalet uppgår till 931 TSEK, vilket är en ökning med 76 %, inklusive förvärv, jämfört med 2015.

(se tabell i bifogad pdf)

Vi har bidragit med projekt till våra partners med drygt en halv miljon kronor, vilket är ett uppskattat bidrag till deras verksamhet. Vår syn på integration med andra lösningar i ekosystemet för kommunikation är viktig och vi har under kvartalet bland annat blivit partner med danska Sitecore. Detta partnerskap öppnar upp för fler internationella storkunder.

QBank fortsätter att vara marknadsledande inom Digital Asset Management på den nordiska marknaden och i Markets and Markets senaste rapport listar de QBank som en av sex Key Innovators inom DAM i världen.

Vi har beslutat att inte fortsätta förvalta två tekniska plattformar utan avser flytta Exigus kunder till QBank. Flera aktiviteter har genomförts för dessa kunder och flytten kommer att ske succesivt och beräknas vara klar under 2017.

I höstas genomförde vi vårt event DAM DAY i Stockholm och den 19 maj har vi ett motsvarande event i Göteborg med inbjudna talare från CEVT, Mogul, Stena och Electrolux. Göteborg är en viktig marknad för oss och intresset för eventet är stort hos både kunder och partners. Vi kommer att skriva mer om DAM DAY i våra nyhetsbrev och sociala medier.

Vi har ett mycket tydligt fokus på tillväxt och lönsamhet. Det innebär att vi i första hand ökar vår tillväxttakt organiskt samtidigt som vi bedömer att möjligheterna till kompletterande företagsförvärv är fortsatt goda. Vi har under kvartalet bland annat blivit partners med IT-konsultbolaget Knowit och tyska Intershop. Den senare är världens största oberoende e-handelsplattform med kunder som Hewlett-Packard, BMW, Bosch och Deutsche Telekom. Vi bearbetar kontinuerligt våra partners interna säljorganisationer och har deltagit i flera event tillsammans i syfte att sprida kunskap och erfarenhet om QBank.

Vi följer i övrigt våra mål för kvartalet och vår strategi är att fortsätta öka den månatliga abonnemangsintäkten. Vi har ökade personalkostnader, vilket är kopplat till nyrekryteringar i syfte att hålla en hög servicenivå gentemot kunder och partners. Detta är en offensiv satsning som påverkar lönsamheten negativt under en kortare period.

KOMMANDE RAPPORTER

Halvårsrapport 2016, 26 augusti 2016
Kvartalsrapport 3 – 2016, 26 oktober 2016

ANTALET AKTIER

QBNK Holding AB (publ) har per 2016-03-31, 6 850 000 stycken aktier, varav 298 785 avser ej registrerade aktier.

DE 10 STÖRSTA ÄGARNA

Fredrik Grevelius                                                    1 022 893 st.
Humle Kapitalförvaltning                                           827 928 st.
Tre Liljor Sverige AB                                                631 971 st.
Avanza Pension                                                         519 251 st.
Cormac Invest AB                                                     494 445 st.
Carl Grevelius                                                            250 000 st.
Nordnet Pensionsförsäkring                                      242 979 st.
Nordea Liv och Pension                                             164 396 st.
Bengt-Åke Eriksson                                                   158 945 st.
Erik Hermansson                                                       132 000 st.

INSYNSPERSONER MED INNEHAV 2016-03-31

Fredrik Grevelius                              1 022 893 st.
Carl Petruson                                    631 971 st. (via Tre Liljor Sverige AB)
Mats Persson                                    33 333 st.
Johan Glimskog                                6 899 st.
Sverker Littorin                                 833 st.
Mats Carlsson                                   0 st.

Ej registrerade aktier i pågående nyemissioner är inte inkluderade.