QBank + Roxen = Sant

QBank har nyligen släppt en plugin till publiceringssystemet Roxen. QBank är ett nav för hantering av alla mediafiler på exempelvis en redaktion. Det utgör allt från bilder och illustrationer till filmer och ljud. Denna plugin kommer att erbjuda Roxens kunder en mer komplett lösning för Digital Asset Management.

QBank har ett öppet gränssnitt vilket gör det enkelt att skapa plugins till andra system. Nyttan blir stor när kunderna kan behålla sina befintliga investeringar och komplettera med en bättre hantering av bilder och filmer i organisationen och de tekniska lösningarna. För Roxens användare blir det enklare att hitta och använda material från en central plats. Roxen används idag av ett 100-tal publikationer i 22 länder på 4 kontinenter.

Svenskt Näringsliv är den första användaren av denna plugin och styrkan med ett centralt nav för att hantera bilder och filmer är väsentlig.

"QBanks integration med Roxen effektiviserar produktionen av tidningen Entreprenör, genom att minska antalet processer och eliminera dubbelarbete. Ett mycket bra samarbete för oss." säger Nicklas Mattsson, Publicistisk chef på Svenskt Näringsliv.

Kort om Roxen

Roxen utvecklar web-baserade Content Management lösningar för multikanalspublicering till alla digitala kanaler – och print. Bland kunderna finns Direktpress, Shaw Media, Verizon, Princeton University, RTL Nederland och Metro. Roxen grundades 1994, har huvudkontor i Linköping och säljkontor i Stockholm, Holland och USA. Ytterligare information om Roxen finns på www.roxen.com

QBanks affärsidé är att erbjuda företag och myndigheter molnbaserade produkter och tjänster inom Digital Asset Management. Bolaget växer med 30-40% per år. Ytterligare information avseende bolaget finns på  www.qbank.se

Nicklas Mattsson, Publicistisk chef på Svenskt Näringsliv