QBNK i strategiskt samarbete med University of California

Det AktieTorgshandlade bolaget QBNK Holding AB har träffat en överenskommelse med forskare från University of California in Davis (UC Davis), intill Sacramento i Kalifornien, att använda QBank som plattform i sin forskning. QBNKs digitala kunskaper och produkter ska användas i ett helt nytt sammanhang - att bättre och snabbare än någon annan analysera mycket stora mängder högupplösta bilder från elektronmikroskop.

För närvarande sker en omfattande 3D fotografering av i första hand proteiner och celler hos UC Davis. Dessa bearbetas och analyseras manuellt idag. Nuvarande analysmetoder har varit i bruk länge och QBank kommer att förenkla och förbättra arbetet med resultatet snabbare och mer korrekta analyser.

Detta projekt kommer att drivas av de amerikanska forskarna under ledning av Holland Cheng, Professor i mollekulär och cellulär biologi. QBank kommer att vidareutvecklas för att anpassas till forskningen och de angränsande företagens behov av en effektivare och modernare bildanalys.

Så vitt QBNK kunnat utröna finns ingen sådan teknik tillgänglig någonstans i världen idag som vi och de amerikanska forskarna tror sig gemensamt kunna ta fram genom en anpassning av QBank- plattformen. Marknaden utgörs initialt av de cirka 3 000 forskningslaboratorier inom relevant område som finns verksamma globalt. Denna marknad bedöms vara dubbelt så stor som den marknad QBNK redan befinner sig på, dvs Digital Asset Management (DAM).

- Vi är mycket entusiastiska över denna möjlighet som öppnas upp för QBNK och vår kompetens inom bildhanteringsområdet, säger Carl Petruson, VD för QBNK Holding AB. Tack vare QBanks unika gränssnitt kan vi på det här sättet relativt enkelt öppna upp dörren för en helt ny marknad med en stor efterfrågan, fortsätter han och avslutar med att konstatera att medlen från den pågående nyemissionen främst ska satsas på att expandera befintlig verksamhet inom DAM, men kommer även väl till pass för att bidra till att utveckla QBNK’s nya medicintekniska verksamhetsområde.

Om UC Davis

University of California (UC) finns på tio olika platser och har under åren vunnit över 60 Nobelpris. UC Davis ligger mellan San Francisco och Sacramento och har en forskningsbudget på drygt 4 miljarder kronor per år. QBNK har tidigare genomfört lyckade projekt med UC Davis som bland annat varit delfinansierade av Vinova.

Ytterligare information om UC Davis finns på www.ucdavis.edu