Qbrick förvärvar danska Webb-TV bolaget Arkena och blir störst i Europa

Report this content

Svenska Qbrick presenterar idag förvärvet av det danska marknadsledande Webb TV-bolaget Arkena. I och med affären och sammanslagningen av bolagen blir Qbrick det största europeiska bolaget inom Streaming Media, det vill säga Webb- och Mobil-TV.

Qbrick som länge varit marknadsledande i Norden har nu tagit steget ut mot den europeiska kontinenten. Förvärvet av Arkena medför många positiva synergieffekter för båda bolagen och ger Qbrick en lika stark position i Danmark som man har i de övriga Nordiska länderna.

”Detta är en mycket bra affär för två nordiska bolag som gemensamt bildar det största europeiska bolaget i i branschen” säger Eric Matsgård VD på Qbrick. ”Från våra starka positioner, kan vi nu på allvar ge oss in på den kontinentala europeiska marknaden. I Norden tittar man mest av alla européer på Webb och Mobil TV. Med vår gemensamma erfarenhet av Norden blir vårt erbjudande starkt när den europeiska marknaden tar fart på allvar de närmaste åren.

Qbrick har idag de flesta stora skandinaviska mediahus som kunder, liksom många av de företag inom näringslivet som satsar på Webb-TV. Arkena är störst i Danmark med 150 kunder som Carlsberg, Danske Bank koncernen, Jyske Bank, det danske Folketinget och Vestas. Marknadssynergierna ligger främst i att Qbricks framgångsrika mediaerbjudande som bl.a. Bonnier, Schibstedt, SVT och NRK använder idag kommer att kunna erbjudas de danska mediekoncernerna. Övriga synergier ligger i att bolagen tillsammans nu kan utveckla en gemensam teknisk lösning för att få ett ännu starkare erbjudande mot såväl mediekunder som större företag.

”Vi anser detta vara en fantastisk affär för bägge parter eftersom vi kompletterar varandra på bästa vis, samtidigt som vi säkrar ett starkt fundament för tillväxt och framgång” säger Mads Kaysen VD på Arkena. ”Den nordiska marknaden är en av de mest avancerade i världen och visionen om en stor europeisk marknadsledare inom Webb-TV har nu blivit realitet. Vi ser mycket fram emot att vara en del av Qbrick koncernen”.

Qbrick har under tio år byggt det som genom dagens förvärv blir Nordeuropas största, men även kvalitetsmässigt bäst presterande, Webb- och Mobil-TV företag. Qbrick kommer i och med detta att ha drygt 70 medarbetare i Norden och omsätta över 100 MSEK under 2010.

Koncernen går mot en väldigt spännande framtid.

För mera information
Eric Matsgård, VD Qbrick, +46 708 22 45 09, eric.matsgard@qbrick.com
Mads Kaysen, VD Arkena, +45 2615 9192, mads@arkena.com

För pressmaterial och bilder
press@qbrick.com

Om Qbrick (före förvärv av Arkena)
Qbrick är den ledande leverantören i Skandinavien av Webb-TV och Mobil-TV. Företaget grundades 1999 och har sedan dess etablerat sig som en helhetsleverantör gentemot bolagets närmare 1500 kunder som finns inom segment som TV-kanaler, radio-stationer, media, reklambyråer och produktionsbolag men även storföretag, kommuner och statliga verk. Qbrick har 50 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Bolaget omsätter i år över 80 MSEK genom organisk tillväxt. Ägare är grundarna, personalen samt ett fåtal långsiktiga externa investerare.
För mera information om bolaget besök www.qbrick.com

Om Arkena
Arkena är Danmarks ledande leverantör av Streaming Media Solutions. Företaget grundades 1999 och har idag 150 kunder som Carlsberg, Danske Bank koncernen, Jyske Bank, Det Danske Folketinget och Vestas. Arkena har 25 anställda med kontor i Köpenhamn och Århus. Bolaget omsätter i år ca 25 MDDK genom organisk tillväxt. Ägare är grundarna samt ett fåtal externa investerare.
För mera information om bolaget besök www.arkena.com

Taggar: