QlikTech lanserar marknadens första interaktiva beslutsstödsapplikation för iPhone-användare

QlikTech, världens snabbast växande bolag inom beslutsstöd (Business Intelligence), lanserar idag QlikView för iPhone, marknadens första verkligt interaktiva mobila beslutsstödsapplikation, specialanpassad för iPhone. Till skillnad från t.ex. Oracles mobila Business Intelligence-lösning som består av ett statiskt gränssnitt med begränsad funktionalitet, så utnyttjar applikationen iPhonens Multitouch- och GPS-funktioner, tillsammans med QlikViews banbrytande interaktiva möjligheter. Resultatet är en applikation som levererar kraftfullt beslutsstöd i realtid till mobilanvändare över hela världen. QlikView för iPhone kan laddas ner gratis från Apples Mobile App Store via iTunes.

Smartare, snabbare, interaktiv analys i realtid
Mobila användare efterfrågar detaljerad, uppdaterad information. Med QlikView för iPhone kan användarna fördjupa sig i sina data och direkt få aktuell fakta och analys. QlikView för iPhone ger användare de uppgifter som behövs, från specifika kund- eller produktdata ner till enskilda artikelnummer eller namn på anställda, precis när de behöver dem.

“Vi har granskat marknaden för mobila Business Intelligence-lösningar, och det är uppenbart att våra konkurrenter har misslyckats kapitalt med att ge kunderna vad de vill ha.” säger Henrik Béen, Executive Director of Product Marketing, QlikTech International.
“En statisk rapport på mobilskärmen som Oracle erbjuder kan vara till viss hjälp, men är också frustrerande eftersom man inte kan interagera med uppgifterna. Med QlikView för iPhone får man både översikt över relevant data och specifik analys. Det är möjligheten att interagera med databasen som skapar verkligt mobilt Business Intelligence.”

Det enda mobila BI-verktyget med Multitouch, Coverflow och integrerad GPS-funktion
QlikView för iPhone utnyttjar iPhones eget gränssnitt fullt ut. Hela applikationen styrs med iPhones Multitouch, med de fingerkommandon som iPhone-användarna är vana vid. Med enkla fingersvepningar och nypningar kan man välja ut, interagera med och fördjupa sig i data. För att ångra ett nyss gjort val skakar man bara telefonen. Med Apples populära Coverflow-funktion i 3D kan användarna också bläddra sig genom analyserna på samma sätt som man gör med artister och albumomslag i iTunes. Alla ändringar i databasen uppdateras också direkt på iPhone-skärmen.

QlikView för Iphone använder sig dessutom av GPS för att skapa geobaserade rapporter. Med QlikView för Iphone kan t.ex. utesäljare automatiskt få fram data om en viss leverantör, regionkontor eller återförsäljare när de anländer på plats. För att snabbt läsa på inför säljmötet behöver man alltså inte bläddra sig fram mellan de 250 kunderna i regionen; iPhonen lagrar alla kunders adresser, och öppnar automatiskt rätt konto när man närmar sig mötet.

Den första applikationen som förverkligar mobilt BI
QlikView för iPhone är den perfekta affärsapplikationen, men också ett kraftfullt mobilt verktyg för Google-generationen – användarna som förväntar sig all information direkt på en armlängds avstånd.

“QlikView för iPhone raderar gränserna mellan mobilt och stationärt BI” säger Béen. “Fram tills nu har ständigt uppdaterade uppgifter om företagets försäljning, lager eller resultat varit något som mobilanvändare bara kunnat drömma om, men QlikView för iPhone gör detta möjligt.”