Skapa Sveriges bästa medborgarapp och ett smartare Sverige

Mycket av Sveriges kommuners information är offentlig. Nu får Sveriges invånare möjlighet att skapa egna gratisappar. Alla medborgare uppmanas att skapa appar och bidra till att vi förstår information bättre.

Qlik® (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, efterlyser Sveriges bästa medborgarapp och delar ut en gratisverson av sin mjukvara Qlik®Sense för att alla ska ha möjlighet att skapa en medborgarapp.

Endast fantasin sätter gränsen för gratisappen som ska ge svenskar insikt i offentlig information, på ett nytt och spännande sätt. Kanske vill du ha koll på alla löpspår, elljusspår, utegym och promenadstråk med ratings från andra motionärer? Veta vilka parkeringar som finns bredvid och när bussarna går dit och hem? Ta reda på information om lekplatser och få veta vilka caféer som ligger i närheten? Hur lång är kön till akuten? Vilket sjukhus ska jag åka till? Kör du bil till jobbet så kanske det är en app om trafikplanering, underhåll och projektering som du vill kolla av på morgonen innan du ger dig ut i trafiken? Ska du bygga ut eller bygga nytt kanske du vill veta hur din bygglovsansökan ligger till?

Alla medborgare, kommuner och myndigheter välkomnas att skapa appar och bidra till att vi tar fram skräddarsydda appar. Initiativtagare till Sveriges bästa medborgarapp är två svenskgrundade bolag, Qlik och Climber.

I konceptet Smartare Sverige ingår en tävling, Sveriges bästa medborgarapp, till vilken du kan anmäla din app och prisas som Sveriges bästa app för medborgare eller organisationer (myndigheter och kommuner).

Så här fungerar tävlingen:

Bygg en applikation baserad på öppna data i Qlik® Sense som ger:

- Bättre medarbetare- och medborgarservice

- Tydlig visuell och användbar data

- Effektivare organisation.

Sista dag att ladda upp din app är den 16 oktober. Prisutdelning sker den 22 oktober.

Twitter:  #öppnadata @QlikSense

Anmäl ditt intresse här och få löpande information. Här laddar du ner Qlik Sense och här loggar du in på Qlik Sense Cloud.

Öppna data från Qlik Data Market som du hittar i Qlik Sense:

• Demografi
  • Väder
  • Valuta
  • Utvecklingsnivåer för olika länder

Det finns många exempel öppna data i Sverige, bland annat hittar du kommuners data på Sveriges Kommuners och Landstings sajt. Här är några exempel.

• Öppna data SKL
  • Sveriges bistånd
  • Öppna data från SMHI
  • Öppna Kartor Lantmäteriet
  • Riksdagens öppna data
  • K-samsök av Riksantikvarieämbetet

Fler exempel på datakällor finns på öppnadata.se. Är du intresserad av öppna offentliga data så rekommenderas Facebookgruppen opengov där dessa frågor diskuteras.

Marie Angselius Schönbeck

Om Qlik
Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visual analytics. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 36 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.

Om Climber
Climber develops Business Intelligence solutions, based on the market-leading BI tools QlikView and Qlik Sense. Our 80 employees are working 100 % with Qlik solutions, which makes us Europe’s largest Qlik partner with the largest number of certified consultants in the world. Since the start in 2005, we have built more than 2,000 applications for 300 international clients. We cover virtually all industries and have experts in the vast majority of business processes. Our services range from brand new dashboard development, through knowledge transfer and on to maintenance and support, for both new and existing clients. Read more about us and our offer at www.climber.se