Mer än hälften av företagen har inte påbörjat GDPR-arbetet

Report this content

Om en månad börjar de nya GDPR-reglerna att gälla. Trots att tiden är knapp har flera företag – bland annat från Linköping – precis börjat undersöka hur de berörs av GDPR. Det visar en kartläggning som företaget Qnister har gjort.

Över hälften av de tillfrågade företagen har ännu inte har börjat, eller just påbörjat, arbetet med hur de berörs av GDPR.

– Jag tycker inte att man ska ha panik om man inte har kommit så långt i arbetet. Visst, man ska egentligen vara klar den 25 maj. Men det är bättre att börja nu än att inte göra något alls. Se arbetet som en successiv förändring av hanteringen av personuppgifter, sina arbetssätt och rutiner, säger Emelie Terlinder, jurist och grundare av företaget och molntjänsten Qnister.

Den 25 april föreläser Qnisters erfarna jurister om GDPR på Mjärdevi Science Park i Linköping. De berättar hur man kan göra GDPR-arbetet både enkelt och konkret, samtidigt som deltagarna får ställa sina specifika frågor. För ett företag som är väl förberett är GDPR snarare en möjlighet än ett hot för verksamheten. Undersökningen visar samtidigt att endast 3 av 10 företag ser några möjligheter med de nya reglerna – en bild som Qnister vill förändra med sin föreläsning.

– Ett gediget GDPR-arbete ger företagen först och främst ordning och reda i sina system. Irrelevanta uppgifter stryks och det blir enklare att målgruppsanpassa den externa kommunikationen. GDPR är inget projekt som är klart den 25 maj, utan därefter väntar ett kontinuerligt arbete med personuppgiftshanteringen i sin organisation, säger Emelie Terlinder.

Var: Mjärdevi Science Park, Linköping När: 25 april Klockan: 07.30–09.00

För mer information, kontakta:

Camilla Danielsson

Vd, Qnister

0733–40 90 90

camilla.danielsson@qnister.com

Qnister är ett snabbväxande bolag från Jönköping som digitaliserar juristbranschen. Genom vårt verktyg Qnister GDPR gör vi arbetet att bli GDPR-säkrad både enkelt och konkret. Du behöver inte vara jurist för att förstå vad du ska göra. Vi erbjuder också e-learning och dataskyddsombud som tjänst. Du som kund ska känna dig trygg med att vi håller koll på juridiken så kan du hålla koll på din verksamhet. Vi tänker helt enkelt i boxen så att du kan tänka utanför boxen.

Taggar:

Citat

GDPR är inget projekt som är klart den 25 maj, utan därefter väntar ett kontinuerligt arbete med personuppgiftshanteringen i sin organisation.
Emelie Terlinder, jurist och grundare av Qnister.