• Quartiers Properties AB/

Quartiers växer på den spanska solkusten genom förvärv av tre intilliggande fastigheter kända som Centro Forestal Sueco på Golden Mile i Marbella

Quartiers Properties AB (publ) (”Quartiers Properties” eller ”Bolaget”) förvärvar tre intilliggande fastigheter kända som Centro Forestal Sueco belägna på välkända Golden Mile i Marbella (”Fastigheten”). Golden Mile är ett exklusivt område på den spanska solkusten och hem för några av Marbellas mest exklusiva villor och hotell såsom Hotel Marbella Club och Puento Romano Hotel. Köpeskillingen uppgår till 13,5 miljoner EUR (”Köpeskillingen”) som Quartiers avser att betala genom en kombination av eget kapital och skuldfinansiering. Tillträde av Fastigheten ska ske senast sex månader från dagens datum.

Storleken på Fastigheten uppgår till 36 894 kvadratmeter landyta. Säljare är Stiftelsen centralfonden för anställda inom skogsbruket och skogsindustrin (”Säljaren”). Verksamheten vid anläggningen har varit inriktad mot rehabilitering och friskvård för anställda inom den svenska skogsindustrin. På Fastigheten finns för närvarande 26 hotellrum (dubbelrum) och 20 bungalows med fyra till fem bäddar. Därtill finns en konferenslokal om cirka 700 kvadratmeter, två stycken utomhuspooler, en inomhuspool, yta för restaurang, samt en minigolfbana och ytor för rehabilitering. Stranden ligger cirka 200 meter från Fastigheten och inom en radie om 1,5 kilometer ligger tre stycken 18-håls golfbanor (Golf Dama de Noche, Real Club Las Brisas and Aloha Golf). Puerto Banús ligger cirka tio minuters promenadavstånd från Fastigheten som dessutom har goda bussförbindelser till centrala Marbella.

Fastigheten har en bebyggd yta om 7 282 kvadratmeter i enlighet med detaljplanen från 1986. Detaljplanen från 2010 tillät byggrätter om totalt 16 543 kvadratmeter. Den detaljplanen har dock upphävts. En ny detaljplan är under utveckling och beroende på utfall kommer Quartiers att utveckla Fastigheten på det sätt som bedöms mest lämpat beaktat av Fastighetens läge och karaktär, samt Bolagets långsiktiga strategi. Det är fortfarande oklart när en ny detaljplan kan fastställas. Fram tills det att en ny detaljplan beslutas avser Quartiers att upprusta Fastigheten samt anlita en operatör för att bedriva hotell- och restaurangverksamhet.

Katri Lind, verkställande direktör Quartiers:

”Marknaden i Marbella med omnejd fortsätter att utvecklas positivt och det är därför mycket glädjande att vi lyckats förvärva denna unika fastighet på en av de mest attraktiva adresserna på den spanska solkusten. Vi ser en stor potential i fastigheten både med nuvarande detaljplan och med de framtida förutsättningar som vi tror och hoppas kommer följa när den nya detaljplanen träder ikraft.”

Katri Lind
E-post: katri.lind@quartiersproperties.se

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta:

Marcus Johansson Prakt, IR-ansvarig

Quartiers är ett svenskt fastighetsbolag som verkar på den spanska solkusten. Bolagets affärsidé är att förvärva främst semester- och fritidsrelaterade fastigheter med utvecklingspotential och förädla dessa till en attraktiv standard för att därefter hyra ut fastigheterna i långa hyreskontrakt till hyresgäster/operatörer. Bolaget skall genom dotterbolag äga, utveckla och förvalta fastigheter.

Mangold är Bolagets Mentor och likviditetsgarant. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50.

Denna information är sådan information som Quartiers Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 november 2016 kl. 09:00.