Halvårsrapport för perioden januari - juni 2017

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) som utvecklar förbättrade och patenterbara versioner av kliniskt validerade eller redan godkända läkemedel med hjälp av bolagets patenterade teknologiplattform presenterar halvårsrapport för perioden januari 2017 – juni 2017.

Denna rapport är den andra som lämnas för verksamheten QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) efter det omvända förvärvet av Lucent Oil AB. För ytterligare information kring förvärvet hänvisas till tidigare pressmeddelanden och publicerad Bolagsbeskrivning 31 mars 2017.

Andra kvartalet 2017

Den nya koncernen startade sin nya verksamhetsinriktning efter årsstämman 29 mars 2017.

Koncernen

• Nettoomsättning för andra kvartalet 2017 uppgick till 0 KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 659 KSEK
  • Lån om 5 MSEK erhölls i april för finansiering av koncernens nya verksamhet
  • Räntekostnaderna uppgick till 137 KSEK
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 796 KSEK

Moderföretaget

• Rörelseresultatet uppgick till -86 KSEK
  • Den tidigare verksamheten var under avveckling

Första halvåret 2017-01-01 – 2017-06-30

Resultatredovisningen avser tidigare Lucent Oil AB:s verksamhet under årets sex första månader som är moderföretag i koncernen samt den nya koncernen med dotterföretaget QuiaPEG Pharmaceuticals AB verksamhet från 29 mars till 30 juni 2017. Jämförelsesiffor inom parentes i moderföretaget avser räkenskaper från föregående år.

Koncernen

• Nettoomsättning för årets sex första månader uppgick till 0 KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 126 KSEK
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -2 263 KSEK
  • Likvida medel i den nya koncernen vid periodens utgång uppgick till 6 726 KSEK
  • Lån om 2,5 MSEK från Almi beviljades i juni och utbetalas i slutet av augusti

Moderföretaget

• Nettoomsättning för årets sex första månader uppgick till 0 (1 162) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -553 (-83) KSEK
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -553 (301) KSEK
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 0 (1 013) KSEK*
  • Den 5 april skedde betalning av utdelning om 15 318 KSEK ut till aktieägarna i Lucent Oil AB, dvs. före omvända förvärvet (beslutat på årsstämma 29 mars 2017)
  • Resultat per aktie 30 juni 2017 uppgick till -0,11 kr.

*Lucent Oil AB har under 2016 avyttrat sina verksamheter inför det omvända förvärvet av QuiaPEG Pharmaceuticals AB. Medel inflytande från avyttringen har använts för utdelningen beslutad 29 mars 2017 med 5,55 kr/aktie.

VD kommentar

QuiaPEG Pharmaceuticals AB, dotterbolaget, har under perioden målmedvetet, framgångsrikt och kostnadseffektivt arbetat med att generera värdeskapande resultat. Resultaten kommer framöver att vara till nytta i diskussioner med både läkemedelsbolag och potentiella samarbetspartners inom tillverkning och försäljning av bolagets patentskyddade PEGyleringskemi. Vidare kommer resultaten att ligga till grund för det fortsatta patenterings- och utlicensieringsarbetet.

Arbetet med att identifiera potentiella samarbetspartners, främst inom tillverkning, marknadsföring och licensförsäljning av bolagets PEGyleringskemi, för olika strategiskt viktiga marknader har fortsatt enligt plan. Gensvaret har varit positivt och under perioden har diskussioner förts med flera företag vilket bl.a. resulterade i ett uppföljande möte i juni då en potentiell partner för den strategiskt viktiga asiatiska marknaden, besökte QuiaPEG i Uppsala. Diskussionerna med den potentiella partnern har efter mötet i juni fortsatt.

Koncernens finansiella ställning stärktes tack vare beviljandet av ett lån om 2,5 mkr från Almi till QuiaPEG Pharmaceuticals AB. Det är mycket glädjande att Almi, efter en genomlysning av bolaget och dess affärsidé, beviljar ett lån. Lånet ger bolaget möjlighet att satsa ytterligare resurser på att förstärka organisationen samt införskaffa viss kompletterande utrustning till laboratoriet i Uppsala.

Väsentliga händelser för rapportperioden

• Registreringen av namnbytet till QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) från Lucent Oil AB genomfördes hos Bolagsverket.
  • AktieTorget meddelade att Bolaget uppfyller AktieTorgets noteringskrav, innebärande bl.a. Bolaget har en godkänd ägarspridning, kapital för nästkommande tolvmånadersperiod, en oberoende ledamot i styrelsen etc.
  • Koncernens likvida medel ökade med 5 MSEK under april månad i enlighet med det i mars tecknade lånen som slöts med två befintliga aktieägare och en extern långivare på marknadsmässiga villkor.
  • Almi Företagspartner i Uppsala AB beviljade i juni lån om totalt 2,5 MSEK, dels 1,0 MSEK via ett Tillväxtlån, som är ett samarbete mellan ALMI och Europeiska Investeringsfonden (EIF), dels ett Företagslån om 1,5 MSEK. Båda lånen amorteras på 60 månader varvid de inledande 6 månaderna är amorteringsfria. Marknadsmässig ränta erläggs.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Inga väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång finns att rapportera.

E-mail: marcus.bosson@quiapeg.com
www.quiapeg.com

Denna information är sådan information som QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2017.