Positiva prekliniska resultat med aktiv läkemedelssubstans visar på den frisättningsbara plattformens potential

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) meddelar idag att man erhållit positiva resultat beträffande dels kopplingen av en beprövad aktiv läkemedelssubstans till teknologiplattformen, dels en önskad kontrollerad frisättning av den aktiva läkemedelssubstansen.

Resultaten kommer från laboratorieförsök in vitro (i provrör) och skall ses som en förberedelse till kommande försök in vivo (i levande, naturlig miljö), ytterst i en framtid även på patienter med en ovanlig sjukdom som ett särläkemedel (orphan drug), där den ovan nämnda läkemedelssubstansen ska användas.

De positiva prekliniska resultaten, tillsammans med en rad tidigare försöksresultat, bekräftar att QuiaPEG´s teknologiplattform för frisättning av en kliniskt validerad läkemedelssubstans fungerar som avsett i laboratoriemodell. Den aktiva läkemedelssubstansen, som på QuiaPEGs uppdrag speciellt tillverkats, utgör ett av projekten i bolagets portfölj.  Substansen är en s.k. syntetisk peptid (kedja av flera aminosyror) som sedan kopplats till PEG (polyetylenglykol), pegylerats, med hjälp av bolagets frisättningsbara teknologiplattform. Konjugatet, dvs läkemedelssubstansen kopplad till aktiverad PEG, har framställts och renats vid bolagets laboratorium i Uppsala. Under noggranna betingelser har man sedan tydligt kunnat följa och visa den önskade gradvisa frisättningen av den aktiva läkemedelssubstansen.

-          Det är mycket positivt och ett stort steg framåt att vi nu, efter en intensiv period, kan styra frisättning av en aktiv läkemedelssubstans under kontrollerade betingelser. Resultaten är viktiga för de interna läkemedelsutvecklingsprojekten, där den nu testade läkemedelssubstansen ingår, samt förstärker vår position i pågående och framtida affärsdiskussioner, som syftar till att sluta licens- och samarbetsavtal med läkemedelsbolag, säger Marcus Bosson, VD.

QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) utvecklar förbättrade och patenterbara former av läkemedel under utveckling eller som redan godkänts av läkemedelsmyndigheter. Dessa nya värdefulla former av läkemedel bygger på bolagets unika, patenterade teknologiplattform.

E-mail: marcus.bosson@quiapeg.com                                                    www.quiapeg.com

Denna information är sådan information som QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 september, 2017.