Beslut om företrädesemission villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma

I fredags, den 14 oktober 2016, beslutade styrelsen i QuickCool AB (”QuickCool”) att – villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma – genomföra en företrädesemission om högst 3 188 000 aktier och 2 391 000 vidhängande vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO 1, i form av units. Även allmänheten ges möjlighet att teckna units i emissionen. Fulltecknad emission tillför QuickCool cirka 10,7 MSEK initialt samt ytterligare cirka 10,3 MSEK i det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner nyttjas till högsta lösenkurs; totalt cirka 21 MSEK före emissionskostnader. QuickCool har på förhand skriftligen avtalat om teckningsförbindelser om cirka 6 MSEK, motsvarande 56 % av det initiala emissionsbeloppet. Teckningsförbindelse har bland annat avtalats med bolagets huvudägare om cirka 1,9 MSEK, motsvarande 18 % av det initiala emissionsbeloppet. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att publiceras inom kort.

QuickCool i korthet

Årligen drabbas miljontals människor av hjärnskador till följd av akuta sjukdomstillstånd såsom hjärtstopp eller stroke. QuickCool AB har utvecklat en kylmetod som nyttjar näsans värmeväxlande egenskaper för att reducera skadeverkningar i hjärnan vid akuta sjukdomstillstånd. Bolaget har en CE-märkt och kliniskt testad produkt som nu utvecklas till en kommersiell produkt – The QuickCool® System – vilken kyler ner kroppen till 36°C och därigenom ökar sannolikheten för patienten att överleva exempelvis tillfälligt hjärtstopp och reducerar risken för långvariga skador.

Emissionslikvidens användande

Med den initiala emissionslikviden från planerad emission avser QuickCool att genomföra en klinisk studie med sin kommersiella produkt, The QuickCool® System, för att bredda sin portfölj med ytterligare indikationer samt bygga upp en produktions- och försäljningsorganisation för den kommersiella produkten och påbörja marknadslansering i Skandinavien. Emissionslikviden som erhålls genom teckningsoptionerna är avsedd att finansiera QuickCools vidare marknadsexpansion.

Erbjudandet i sammandrag

• Teckningstid: 17 november – 1 december 2016.
  • Avstämningsdag och företrädesrätt: Avstämningsdag är den 11 november 2016. Den som på avstämningsdagen innehar aktier i QuickCool äger företrädesrätt i emissionen. Sista dag för handel i QuickCools aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 9 november 2016. Första dag för handel i QuickCools aktie utan rätt att erhålla teckningsrätter är den 10 november 2016. För varje befintlig aktie erhålls en (1) uniträtt. Innehav av sex (6) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit. En (1) unit består av fyra (4) nya aktier och tre (3) vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO 1.
  • Teckningskurs: 13,40 SEK per unit, motsvarande 3,35 SEK per aktie. Teckningsoptioner av serie TO 1 erhålls vederlagsfritt.
  • Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 3 188 000 aktier och högst 2 391 000 teckningsoptioner av serie TO 1, motsvarande 10 679 800 SEK respektive 10 281 300 SEK. I det fall emissionen blir fulltecknad och samtliga vidhängande teckningsoptioner nyttjas till högsta lösenkurs tillförs QuickCool totalt cirka 21 MSEK före emissionskostnader.
  • Teckningsförbindelser: QuickCool har på förhand avtalat om teckningsförbindelser om cirka 56 % av emissionsvolymen.
  • Antal aktier innan emission: 4 782 000 aktier.
  • Värdering i aktuellt erbjudande (pre-money): Cirka 16 MSEK.
  • Handel med uniträtter: Handel med uniträtter kommer att ske på AktieTorget under perioden 17 – 29 november 2016.
  • Handel med BTU: Handel med BTU (Betald Tecknad Unit) kommer att ske på AktieTorget från och med 17 november 2016 och pågå fram till dess att emissionen är registrerad av Bolagsverket. Denna registrering beräknas ske under första halvan av januari 2017.
  • Marknadsplats: QuickCools aktie är noterad på AktieTorget.

Villkor för teckningsoptioner i sammandrag

• De nyemitterade teckningsoptionerna av serie TO 1 är planerade att bli föremål för handel på AktieTorget i slutet av januari 2017.
  • Innehav av en (1) teckningsoption av serie TO 1 berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie till en kurs om 3,35-4,30 SEK. Teckningskursen uppgår (inom intervallet ovan) till 70 procent av den genomsnittliga volymvägda kursen för aktien enligt AktieTorgets officiella kursstatistik under den period på 20 handelsdagar som slutar två bankdagar innan nyttjandeperioden påbörjas. Teckningskursen kommer att offentliggöras dagen innan den första dagen i nyttjandeperioden.
  • Teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner kan äga rum från och med den 11 januari 2018 till och med den 1 februari 2018.

Fullständiga villkor och anvisningar, information om teckningsåtagande samt memorandum, teaser och anmälningssedel utan företrädesrätt kommer att offentliggöras på bolagets (www.quickcool.se), Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) och AktieTorgets (www.aktietorget.se) respektive hemsidor senast i samband med att teckningstiden inleds.

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till QuickCool i samband med emissionen.

För information om den planerade emissionen, vänligen kontakta

Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

För information om QuickCool AB, vänligen kontakta

Denna information är sådan information som QuickCool AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2016.

QuickCool är ett svenskt medicintekniskt bolag, vars affärsidé är att rädda liv och förhindra hjärnskador vid akut hjärnischemi (otillräcklig blodförsörjning till hjärnan) genom att utveckla och tillhandahålla ett unikt och globalt patenterat kylsystem, The QuickCool System. QuickCool är verksamt på den snabbväxande marknaden, Targeted Temperature Management (TTM), för hjärnskyddande kylbehandling av patienter med t ex akut hjärtstopp och stroke. QuickCools system skyddar hjärnan genom att kyla i näshålan och utnyttjar därmed den medfödda värmeväxlaren i näsan. QuickCools intranasala metod erbjuder skonsam och oavbruten kylbehandling för både vakna och sövda patienter. QuickCool är noterat på AktieTorget och bedriver sin verksamhet på Ideon Science Park i Lund. För mer information vänligen se www.quickcool.se