Nulägesrapport och förtydligande av datum för publicering av Q2-rapport

QuickCool AB (”QuickCool”) avlägger härmed nulägesrapport gällande bolagets pågående aktiviteter, CE-märkning av The QuickCool® System samt tydliggör gällande publiceringsdatum för bolagets halvårsrapport.

Som tidigare kommunicerats, arbetar QuickCool intensivt med produktutveckling och säkerhetstester av The QuickCool® System. Tester görs utifrån ett praktiskt perspektiv tillsammans med sjukvårdspersonal. Exempelvis testas för närvarande användargränssnitt, samtidigt som buggar i källkoden identifieras och hanteras. Mot bakgrund av att mjukvaran har försenats, har utvecklingskostnaderna blivit högre än beräknat. QuickCool utvärderar löpande finansieringsmöjligheter för de ökade utvecklingskostnaderna. Den färdigutvecklade mjukvaran beräknas att levereras av underleverantör i september 2017 och QuickCool kommer därefter att genomföra slutliga säkerhetstester i enlighet med medicintekniska krav. QuickCool bedömer att lansering av The QuickCool® System justeras något och kommer att kunna ske under första kvartalet 2018.

Under fjärde kvartalet 2017 kommer QuickCools notified body, TÜV SÜD, att granska bolagets kvalitetsledningssystem enligt plan. Certifiering mot ISO 13485:2016, som fortsatt ger bolaget rätten att CE-märka sina produkter, förväntas att erhållas. När produkten är CE-märkt kan även den planerade kliniska studien som innefattar totalt 20 hjärtstoppatienter initieras. Den planerade kliniska studien är avsedd att genomföras i samarbete med Hans Friberg, som är överläkare i anestesi och intensivvård på Skånes universitetssjukhus.

Slutligen kan QuickCool kommunicera att bolagets rapport för det andra kvartalet 2017 kommer att offentliggöras den 25 augusti 2017. Tidigare har funnits information om att rapporten ska publiceras den 28 augusti 2017, vilket är felaktigt.

För frågor avseende ovanstående information, vänligen kontakta

E-post: fredrik.radencrantz@quickcool.se

Denna information är sådan information som QuickCool AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2017.

QuickCool är ett svenskt medicintekniskt bolag, vars affärsidé är att rädda liv och förhindra hjärnskador vid akut hjärnischemi (otillräcklig blodförsörjning till hjärnan) genom att utveckla och tillhandahålla ett unikt och globalt patenterat kylsystem, The QuickCool system. QuickCool är verksamt på den snabbväxande marknaden, Targeted Temperature Management (TTM), för hjärnskyddande kylbehandling av patienter med t ex akut hjärtstopp och stroke. QuickCools system skyddar hjärnan genom att kyla i näshålan och utnyttjar därmed den medfödda värmeväxlaren i näsan. QuickCools intranasala metod erbjuder skonsam och oavbruten kylbehandling för både vakna och sövda patienter. QuickCool är noterat på AktieTorget och bedriver sin verksamhet på Ideon Science Park i Lund. För mer information vänligen se www.quickcool.se