QuickCool har re-certifierats av TÜV

Anmält organ TÜV SÜD har genomfört en re-certifiering av QuickCools kvalitetssystem i enlighet med ISO13485:2012 samt granskat CE-märkningen av bolagets produkter.

QuickCool har sedan 2007 ett EC-certifikat bekräftande uppfyllande av medicintekniska direktivet 93/42/EEC och ett certifikat som beskriver förekomst och uppfyllande av kraven på kvalitetsledningssystem i enlighet med ISO 13485, båda utfärdade av TÜV SÜD. Re-certifieringen ger sammantaget bolaget fortsatt rätt att CE- märka sina produkter för distribution på den europeiska marknaden.

”Genomförandet av re-certifieringen av vårt kvalitetssystem och CE-märkningen av vår produkt är ett viktigt steg i att säkerställa att vi har en fungerande kvalitetsprocess i vidareutvecklingen av en ny generation av kommersiella produkter, dessutom ger det oss en trygg bas för vår utrustning i den kliniska studie som nu startas inom ramen för EuroHYP där effekterna av kylning vid stroke utvärderas vid universitetssjukhuset i Tübingen i Tyskland” säger John Wennborg, VD QuickCool AB

QuickCools affärsidé är att rädda liv och förhindra hjärnskador vid akut hjärnischemi (otillräcklig blodförsörjning) till hjärnan genom att utveckla och tillhandahålla ett unikt och globalt patenterat kylsystem. Bolaget är verksamt på den snabbväxande marknaden, Targeted Temperature Management (TTM), för hjärnskyddande kylbehandling av patienter med t ex akut hjärtstopp och stroke. QuickCools system skyddar hjärnan genom att kyla i näshålan och utnyttjar därmed den medfödda värmeväxlaren i näsan. QuickCools intranasala metod erbjuder skonsam och oavbruten kylbehandling för både vakna och sövda patienter.

QuickCool är noterat på AktieTorget och bedriver sin verksamhet på Ideon Science Park i Lund.

För mer information vänligen se www.quickcool.se