Delårsrapport januari-mars 2016 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Produktionen för första kvartalet uppgick till 124 386 MWh (174 693 MWh) · Nettoomsättningen uppgick till 54 802 tkr (80 151) tkr · Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 31 102 tkr (60 848) tkr · Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8 746 tkr (36 494) tkr · Genomsnittligt försäljningspris för vindkraftsproduktionen uppgick till 463 (486) kr/MWh, varav el 289 (299) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 174 (187) kr/MWh · I mars tecknades ett avtal med Mölndal Energi om byggnation och försäljning av ett vindkraftverk · Företaget har undre perioden amorterat på sina banklån, 171 MSEK från företrädesemissionen per december 2015, 200 MSEK från företagets huvudägare Manor Investment S.A., aktieägarlån beslutat i  april · Ytterligare aktieägarlån från företagets huvudägare Manor Investment S.A., kommer framöver att användas för att eliminera alla utstående kovenantproblem med waivers

Första kvartalet januari-mars 2016

• Produktionen från koncernens vindparker under januari-mars uppgick till 124 386 (174 693) MWh
  • Nettoomsättningen uppgick till 54 802 (80 151) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till
  • 31 102 (60 848) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8 746 (36 494) tkr
  • Genomsnittligt försäljningspris för vindkraftsproduktionen uppgick till 463 (486) kr/MWh, varav el 289 (299) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 174 (187) kr/MWh
  • Avskrivningar/nedskrivningar uppgick till 22 356 (24 354) tkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till -7 642 (12 627) tkr

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Vi är glada över att kunna meddela att vi tillsammans med vår huvudägare nått fram till en långsiktig lösning av de finansiella problem vi rapporterade i bokslutskommunikén. Rabbalshede Kraft står nu stadigt med en sund balansräkning, långsiktiga ägare och möjligheten att komma ur en utmanande period starkare än tidigare.

Bolaget har under de första fyra månaderna av 2016 nått en lösning för bolagets kovenanter i låneavtalen. 171 MSEK från företrädes-emissionen per december 2015 användes under första kvartalet för att minska belåningen i Skaveröd Gurseröd Vind AB, Årjäng Sydväst Vind AB, Årjäng Nordväst Vind, Hud och Töftedal Vind AB.

Låga el- och certifikatpriser efter årsskiftet ledde till att kapitalet från företrädesemissionen inte räckte till för att uppfylla bolagens kovenanter. Mellan november 2015 och mars 2016 föll elpriserna med ytterligare cirka 17%. Under april har bolagets huvudägare Manor Investment S.A. åtagit sig att tillföra koncernen ett aktieägarlån på 200 MSEK som skall användas till att amortera lånen för Brattön Vind AB, Kil Vind AB och Dingleskogen Vind AB.

Ytterligare aktieägarlån kommer användas till att minska lånen i Skaveröd Gurseröd Vind AB, Årjäng Sydväst Vind AB, Årjäng Nordväst Vind, Hud och Töftedal Vind AB för att uppfylla alla utestående kovenanter som för närvarande har waivers från långivarna.

Tel. +46 (0) 525-197 18,  +46 (0) 702 79 79 43
britta.ersman@rabbalshedekraft.se