Jockum Nordström och Lev Tolstoj i ny bilderbok

Report this content

Idag släpps Fabler och andra berättelser, ett unikt samarbete mellan den ryska författaren Lev Tolstojs familj och konstnären Jockum Nordström. Få känner till att Lev Tolstoj även skrev för barn. Nu ges hans berättelser ut på svenska.

På initiativ av Lev Tolstojs barnbarnsbarn Daniil Tolstoy har Jockum Nordström illustrerat sagorna med helt nya bilder. Jockum har även tagit fram ett eftertraktat konsttryck i en mycket begränsad upplaga, signerad och numrerad, som ges ut samtidigt med boken.

Fabler och andra berättelser är ett spännande och lekfullt möte mellan konst skapad idag och litteratur som skrevs för mer än 100 år sen, säger Moa Brunnberg, förläggare på Rabén & Sjögren.

Lev Tolstoj månade om barnen och på sin stora gård grundade han flera skolor, undervisade och skrev läroböcker för barn. Mycket av det han skrev var inspirerat av klassisk litteratur som han ville göra tillgänglig för unga läsare. Berättelserna i den här boken är till stor del hans tolkningar av den grekiske diktaren Aisopos fabler och hinduiska sagor.

Jag upplever fablerna som tidlösa. De berättar om moral och relationer utan fasta pekpinnar. Inga regler eller svar. Det ger mig tröst. Precis som stjärnbilderna i himlavalvet, säger Jockum Nordström.

Jockum Nordström är en av Sveriges mest älskade konstnärer. Förutom många utställningar runt om i världen, har han också gjort barnböcker. Bland annat böckerna om Sailor och Pekka och Vart ska du?

Fabler och andra berättelser har recensionsdag den 10 mars.

För beställning av recensionsexemplar eller kontakt med upphovsmännen, kontakta Åsa Steen, asa.steen@norstedts.se

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och non-books. Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk. Norstedts Förlagsgrupp ägs sedan 1 juli 2016 av Storytel AB

Taggar: