Storytel köper Norstedts Förlagsgrupp i storaffär

Report this content

Storytel förvärvar Sveriges äldsta förlagsgrupp, Norstedts Förlagsgrupp, för en total köpeskilling på 152 miljoner kronor. Säljare är Kooperativa Förbundet, KF.

Storytel, som erbjuder en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker, expanderar ytterligare och förvärvar Norstedts Förlagsgrupp som består av förlagen Norstedts, Rabén & Sjögren och Norstedts Kartor. Säljare är Kooperativa Förbundet, KF.

Storytel grundades 2005 och har sedan starten varit ledande på abonnemangstjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget finns etablerat i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Polen. Sedan 2015 är Storytel också utgivare av fysiska böcker efter förvärvet av förlagen Massolit och B. Wahlströms.

•  Det här är en drömaffär. Genom förvärvet för vi samman Storytels världsledande teknik med Sveriges främsta författarskap. Norstedts Förlagsgrupp sitter på en fantastisk utgivning och backlist, och genom Storytels streamingtjänst kommer många fler att upptäcka berättelserna, säger Jonas Tellander, VD på Storytel

Säljaren Kooperativa Förbundet, KF, har varit ägare till Norstedts sedan 1997 och förvärvade Rabén & Sjögren 1947.

•  Det har sedan länge varit känt att KF har som ambition att fokusera på kärnverksamheten inom dagligvaruhandeln och en viktig pusselbit i detta har varit att hitta en bra ägare till Norstedts. Med sitt engagemang för litteratur och en spännande digital affärsmodell så är Storytel den ägare vi letat efter ”, säger Tommy Ohlström, VD på KF.

Under 2015 omsatte Norstedts Förlagsgrupp 435 miljoner kronor och gjorde en vinst på 37 miljoner kronor. Bolaget har cirka hundra anställda och vid årets utgång uppgick bolagets egna kapital till 71 miljoner kronor.

•  Norstedts Förlagsgrupp är ett lönsamt förlag som genomgått en stor förändring de senaste åren. Nu ska vi tillsammans arbeta vidare med deras nya affärsplan. Vi har stor respekt för ledningen och affären bygger på deras stöd och engagemang, säger Jonas Tellander vd på Storytel..

Otto Sjöberg har varit vd på Norstedts Förlagsgrupp AB sedan 2014 och är positiv till affären.

•  Med den här affären blir vi den största aktören på de nya plattformarna där vi kan fortsätta utveckla, förpacka och förmedla de bästa berättelserna. Det blir en spännande konstellation av tradition och förnyelse, säger Otto Sjöberg

Storytel hade under årets första tre månader i snitt 220 000 abonnenter, vilket innebär nästan en fördubbling jämfört med samma tid 2015 då antalet var 121 600.

Storytel: Jonas Tellander, vd. 070-261 61 36

Kooperativa Förbundet: Tommy Ohlström, 070-22 000 16 (presskontakt Vidar Andersson)

Norstedts Förlagsgrupp: Otto Sjöberg, vd. 0721- 77 70 6

Övriga mediefrågor (t ex pressbilder): Olle Lidbom, kommunikationschef Norstedts Förlagsgrupp, 0701-852215, olle.lidbom@norstedts.se

Norstedts Förlagsgrupp grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. I Norstedts Förlagsgrupp ingår Norstedts, Rabén & Sjögren och Norstedts Kartor.

Taggar: