Brandskyddsarbetet på skolorna gav pengar över till personalutbildning

Report this content

Just nu befinner sig skolpersonal och brandmän tillsammans med säkerhetsenheten på Sundsvalls kommun på konferensen ”Skolan Brinner” i Stockholm.

- Vi är jätteglada att få åka med skolpersonalen på detta. Det är ju dom som möter barnen och kan påverka dem, så att skadegörelse och anlagda bränder minskar ännu mer, säger Magnus Rudberg kombibrandman på Räddningstjänsten.

Drygt 50 personer åker tillsammans på konferensen. Det är personal från skolan, kommunen samt utbildare från Räddningstjänsten. Det är en unik satsning i Sverige.

Räddningstjänsten Medelpad har sedan några år en satsning på Sundsvalls skolor, materialet och pedagogiken har de själva utarbetat och deras arbete ligger även till grund för ett rikstäckande material kallat ”Upp i rök” som är anpassat till just skolelever i årskurs 8 och 2:an på gymnasiet. Nu kan Räddningstjänster över hela Sverige hämta materialet från Brandskyddsföreningen.

Resan är en konsekvens av ett bra brandskyddsarbete. Genom att kostnaderna har minskat gällande skadegörelse på skolorna i Sundsvall ges det utrymme för att satsa på utbildning.

Konferensen ”Skolan brinner” är årligt återkommande sedan ca åtta år tillbaka, och arrangeras av Brandskyddsföreningen. Den vänder sig främst till utbildare inom brandkåren men även skolpersonal är välkomna.

Det genomgående temat är: sedd, hörd, bekräftad. Föreläsarna lyfter goda exempel på framgångsrika arbeten med att minska just skolbränder, men även erfarenheter från större händelser brukar få sitt utrymme.

Kontakt:

Magnus Rudberg
Kombibrandman Räddningstjänsten Medelpad

.

Räddningstjänsten Medelpad
mrf@sundsvall.se

Räddningstjänsten Medelpad är ett kommunalförbund som arbetar tillsammans för att öka säkerheten i kommunerna, Sundsvall Timrå och Ånge.