Information till allmänheten om industrier med särskilda risker

Vet du hur du ska agera om en olycka inträffar på någon av våra industrier?
Fredag den 11 mars får du viktig information i din postlåda. 12 av våra industrier och mindre företag i länet som hanterar farliga ämnen ger nämligen ut en gemensam broschyr.
– Det handlar om att skapa trygghet genom information, säger Jens Persson informatör vid Räddningstjänsten.

I Sundsvall-, Timrå- och Ånge-området finns det många industrier. Flera av dem hanterar stora mängder av giftiga och brandfarliga ämnen. Enligt lag är de skyldiga att vart femte år informera de människor som bor och vistas i närheten om vilka risker som finns och vad de ska göra i händelse av en olycka.

Dessa industrier har så kallad Seveso-klass. Senaste gången detta informerades om var 2010. Även i år görs en större satsning på att nå ut med denna information. Genom att tillsammans ge ut informationen och skicka ut den till samtliga hushåll i Sundsvall, Timrå och Ånge hoppas man på ett bättre genomslag. Broschyren innehåller viktiga telefonnummer och instruktioner för hur du bör agera när larmet går på någon av våra industrier.

Fakta om lagen

• Lag (2003:778) om skydd mot olyckor 2 kap 4 § (Farlig verksamhet)
Syftar till att ägare eller verksamhetsutövare vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.

• Lag (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (Seveso)

Sevesolagen syfte: lagstiftningens syfte är att förebygga allvarliga olyckshändelser inom den kemikaliehanterande industrin och att begränsa skadorna om sådana olyckor skulle inträffa.

Mats Bergmark chef Förebyggande avd: 060-12 32 00