Brand i flerfamiljshus, Tunnbindaregatan, Hisingen

Klockan 17.45 larmades Räddningstjänsten Storgöteborg till brand i ett flerfamiljshus på Tunnbindaregatan på Hisingen. Räddningstjänsten har arbetat med släckning och begränsningsåtgärder på flera våningsplan. Initialbranden är släckt, friläggning och kontroll av konstruktionen pågår fortfarande för att utesluta vidare brandspridning. Räddningstjänsten kommer att vara kvar på plats under kvällen och natten med en enhet för kontroll.

Hans Trengereid/Stabschef

Räddningstjänsten Storgöteborg

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)