Brand i källare Gregorianska gatan

Räddningstjänsten Storgöteborg blev klockan 13.56 larmade till Gregorianska gatan efter larm om rök i trapphus. Vid framkomst konstaterades att det brann i källaren. Branden är nu släckt och ventilering samt restvärdesräddning är påbörjad. Orsaken till branden är i nuläget okänd. 3 personer rapporteras avförda med ambulans till sjukhus. Skadeläget för dessa är oklart.

Madelein Nilsson, Operativ stabschef

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)