Brand i terrängen på Landvetter flygplats.

En brand i terrängen på Landvetter flygplats pågår för närvarande.

Brand i terrängen pågår på Landvetter flygplats, insatta styrkor är nio enheter och ca 25 brandman, det brinner i ljung och torrt gräs. Röken har delvis påverkat flygtrafiken, prognos för släckningsarbetet är ca två timmar.

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)