Branden på Kryptongatan, Mölndal.

Räddningstjänsten i Storgöteborg är, vid lunchtid idag torsdag, fortfarande kvar på Kryptongatan. Arbetet är nu inne i ett eftersläckningsskede. Vi arbetar med att kontrollera och släcka glödbränder som uppstår i brandresterna. Just nu har vi ett mindre antal fordon samt ca 10 man på brandplatsen. Räddningstjänsten har för avsikt att finnas kvar med en mindre styrka under resten av dagen och sannolikt även under natten mot fredag för eftersläckning och bevakning.

Anders Gärdhagen

Stabschef

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)