Fortsatt eldningsförbud i Storgöteborg

Inom Räddningstjänsten Storgöteborgs område gäller fortfarande det eldningsförbud som fattades den 22 maj av kommunerna Göteborg, Kungsbacka, Härryda, Partille, Lerum och Mölndal.

Eldningsförbudet kommer att gälla under midsommarhelgen och en ny bedömning görs i början av nästa vecka.

-          Det regn som kommit de senaste dagarna har hjälp till att fukta det övre jordlagret, men djupare ner är det ännu mycket torrt, berättar Kristina Lindfeldt, räddningschef i beredskap

Väderprognosen visar dessutom att det blir en blåsig period, vilket också bidrar till att det snabbt torkar upp och att risken för brandspridning ökar.

-          Även om regnet har gjort en viss nytta, så måste vi mana till fortsatt försiktighet och respektera det eldningsförbud som råder, säger Kristina Lindfeldt.

Detta gäller vid eldningsförbud inom Räddningstjänsten Storgöteborg:
Du får inte göra upp eld utomhus eller grilla direkt på marken. Det är tillåtet att använda vanliga grillar, kol eller gasol, och i iordningställda grillar, murade eller avskärmade så att de inte utgör risk för brandspridning. Särskilt viktigt att det inte finns risk för spridning ned i marken.
Det är tillåtet att använda spritkök eller gasolkök för friluftsbruk.

Engångsgrill bör undvikas men får användas om den placeras så att brandspridning inte kan ske ner i marken, dvs den får endast ställas på underlag som sten asfalt etc. Följ anvisningen från tillverkaren.

Värmen finns kvar länge i grillkolen efter grillning och kan då orsaka brand. Använd därför rikligt med vatten för att släcka innan grillen lämnas utan uppsikt.

Den som grillar har ansvar för hanteringen.

Presskontakt: Anna Dyne tfn 031-335 27 58