Kraftig rökutveckling i Sisjön, Göteborg.

Räddningstjänsten i Storgöteborg bekämpar sedan strax före klockan 14 en brand i sprängmattor på en byggarbetsplats i Sisjön. Branden är inte under kontroll och orsakar en kraftig rökutveckling. Vi är på plats med personal från flera stationer samt ledningsfunktioner, totalt ca 20 brandmän är på plats. Vi har inga uppgifter om några personskador. Röken sprider sig i riktning mot Söderleden. Räddningsledningen uppmanar människor som befinner sig i vindriktningen att hålla sig inomhus och stänga fönster och dörrar samt ventilation.

Stabschef Anders Gärdhagen

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)