Larm om drunkning i Stora Härsjön.

Räddningstjänsten Storgöteborg fick kl. 17 på lördagen larm om en befarad drunkning i Stora Härsjön som ligger på gränsen mellan Lerum och Härrydas kommuner. Efter framkomst och ett kortare eftersök påträffades den saknade personen som hade tagit sig i land av egen kraft.

Räddningstjänsten larmades tillsammans med ambulanssjukvården, Polis och Sjöräddningens helikopter till Stora Härsjön som ligger på gränsen mellan Lerum och Härrydas kommuner där en person saknades i samband med simträning. Räddningstjänsten hade förutom egna dykare personal från ytterliggare tre brandstationer samt en ledningsenhet på plats som samverkade med ambulanssjukvården, polis och sjöräddningen. Efter ett kortare eftersök påträffades personen som hade tagit sig i land av egen kraft.

Hans Trengereid/Stabschef

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)