Nu råder eldningsförbud inom Räddningstjänsten Storgöteborgs område

På grund av rådande väderleksförhållande med torrt och soligt väder kan en brand i skog och mark bli mycket svår att hantera. Kommunerna inom Räddningstjänsten Storgöteborgs ansvarsområde, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum har därför fattat beslutat om förbud mot eldning utomhus.

Bedömningen av eldningsförbudet är gjord utifrån SMHI:s prognosunderlag och i samråd med Räddningstjänsten Storgöteborg.

Eldningsförbudet gäller från och med den 22 maj kl 9.00 och tills vidare.

Förbudet gäller alla typer av uppgörande av eld utomhus samt grillning på mark.När eldningsförbud råder är grillning endast tillåtet i för ändamålet framtagna grillar eller vid särskilt iordningställda grillplatser som är utformade så att det inte finns risk för brandspridning. Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken.

Vid övrig eldning görs det ingen skillnad på villatomten eller övriga markområden.

Juridisk grund
Beslut om förbud mot eldning utomhus föreskrivs av respektive kommun med stöd av 2 kap 7 § Förordning om skydd mot olyckor (SFS 2003:789). Beslutet kan överklagas till länsstyrelsen. Den som bryter mot eldningsförbudet kan dömas till böter med stöd av 10 kap 3 § i Lag om skydd mot olyckor (SFS 2003:778)

Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58