Pågående händelse i Skandiahamnen

Klockan 13.10 fick Räddningstjänsten Storgöteborg larm om en incident i Scandiahamnen då ett containerfartyg lastar containrar.

Vid lastningen av en container brast tre av lyftanordningens fyra kättingar. Containern hänger nu i luften i endast en kätting. Containern innehåller natriumetylat som är ett brandfarligt, frätande ämne som reagerar kraftigt vid kontakt med vatten. Räddningstjänsten Storgöteborg har fyra stationer och ett 25-tal brandmän på plats.

För mer information kontakt Räddningstjänsten Storgöteborg, infosektionen 031-335 26 29

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)