Räddningstjänsten fick rätt mot Attendo Care

En 4-årig rättslig tvist mellan Vårdbolaget Attendo Care och Räddningstjänsten Storgöteborg har nu avgjorts. Ärendet har överklagats av Attendo till Högsta Förvaltningsdomstolen, vilken inte beviljade prövningstillstånd. Detta innebär att Kammarrättens dom gäller.

Fallet gäller det behovsprövade äldreboendet Brogården i Mölndal som 2011 togs över av vårdbolaget Attendo Care. På äldreboendet bor drygt 60 personer med hjälpbehov för utrymning. När Attendo övertog uppdraget att driva Brogården så minskade man nattbemanningen från fyra till två personer. Eftersom bygganden saknar sprinkler så ansåg Räddningstjänsten, att Attendo inte skulle kunna klara av att hantera ett allvarligt brandtillbud med denna bemanning. Räddningstjänsten beslutade att förelägga Attendo att återgå till tidigare nattbemanning.

Tvisten har handlat om, att Attendo inte ansåg att Räddningstjänsten hade rätt att ställa krav på deras bemanning utan istället skulle krävt att fastighetsägaren installerade en sprinkleranläggning.

- Vi ansåg inte att vi skulle rikta krav på fastighetägaren att göra en 3-miljoners investering bara för att Attendo ensidigt väljer att minska sin bemanning, säger Bo Carlsson, enhetschef på Räddningstjänsten Storgöteborg. Verksamheten och fastighetsägaren ska samarbeta om brandskyddet. Mest korrekt vore, att Attendo kontaktade fastighetsägaren för att komma överens om en sprinklerinstallation. Därefter kunde det finnas utrymme att pröva om bemanningen kunde reducerats, anser Bo Carlsson.

Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58

Taggar:

Citat

Vi ansåg inte att vi skulle rikta krav på fastighetsägaren att göra en 3-miljoners investering bara för att Attendo ensidigt väljer att minska sin bemanning.
Bo Carlsson