Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) tar över larmhanteringen för Alingsås-Vårgårdas räddningstjänstförbund (AVRF)

Samverkan mellan räddningstjänstförbunden i Göteborgsregionen ska utvecklas. Därför kommer räddningstjänstförbunden AVRF, BORF, Öckerö och SBRF att ansluta sig till RSG:s ledningscentral. Larmhanteringen i samtliga dessa förbunds upptagningsområde kommer skötas centralt av RSG:s ledningscentral.

- Inom RSG:s förbundsområde bor drygt 800 000 invånare. I samband med att övriga förbund ansluter sig tillförs cirka 190 000 invånare. Detta innebär också runt 2000 fler larm per år för vår ledningscentral att hantera. Planeringen för detta har redan påbörjats, säger Lars Klevensparr, direktör för Räddningstjänsten Storgöteborg.

Anslutningen till RSG:s ledningscentral kommer ske successivt med ett räddningstjänstförbund i taget. Först ut är alltså AVRF, som ansluter under 2018. I början av år 2019 ska ett helt gemensamt operativt ledningssystem ha etablerats inom GR-området. Resultatet av detta blir att resurserna för respektive förbund blir mer flexibla, och inte bundna till kommunala gränser på samma sätt som idag. Allt för att kunna hjälpa den olycksdrabbade medborgaren på bästa sätt. Hanteringen blir också mer kostnadseffektiv.

För mer information:

Lars Klevensparr (RSG) tele: 031 – 335 27 01