RäddningstjänstenStorgöteborg förbereder sig inför stormen Knud

SMHI har utfärdat en klass 2 varning för stormbyar och Räddningstjänsten Storgöteborg förbereder sig och förstärker sin organisation.

- Vi följer prognoserna för den klass 2 varning som är utfärdad och den prognosen ger oss just nu anledning att förstärka organisationen, framförallt inför och under natten till lördag, säger Lennart Liljeroth, räddningschef i beredskap

Räddningstjänsten har förstärkt med extra insatt personal och även personal i beredskap. Samverkan sker med kommunerna och med angränsande räddningstjänster så att vid behov kunna hantera händelser med gemensamma resurser.

-  Vi vill även påminna allmänheten att förbereda sig för de konsekvenser som en storm kan innebära, säger Lennart Liljeroth.

Följande uppmaningar ger Räddningstjänsten inför stormen:

• Säkra byggnadsställningar så att inget löst material finns som kan lossna och vålla skada. Se även över annan lös egendom kring hus, lösa takpannor etc.
  • Ta bort lösa föremål i trädgården och på balkongen så de inte blåser iväg.
  • Rensa dagvattenbrunnar från löv och skräp så att regnvatten fritt kan rinna undan.
  • Se till att ha batterier, ficklampa, tändstickor och stearinljus hemma om det blir strömavbrott. Kom ihåg att släcka levande ljus innan du går till sängs eller går hemifrån.
  • Har du brunn med elektrisk pump - se till att pumpa upp vatten.
  • Ladda mobiltelefonen.