Rasad byggnadsställning

Kl 13.34 fick Räddningstjänsten Storgöteborg larm om en rasad byggnadsställning i korsningen Engelbrektsgatan/Arkivgatan.

Vi är på plats med flera enheter och söker efter personer som eventuellt kan hamnat under byggnadsställningen, det här arbetet förväntas pågå någon timme till. I nuläget finns inga indikationer på skadade eller att det ska finnas personer under ställningen. Vi är på plats med ett fyrtiotal brandmän inklusive ledningsenheter.

Arbetet genomförs i samarbete med ambulans och polis.

När genomsökandet är klart återstår att rensa upp samt kontroll för att förhindra fortsatt ras från fasaden. Räddningstjänsten kommer vara kvar på platsen några timmar till.

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)