Rökutveckling på Astra Zeneca

Räddningstjänsten Storgöteborg fick kl 11.20 larm om rökutveckling hos Astra Zeneca i Mölndal. Räddningstjänsten Storgöteborg är på plats med personal från fyra brandstationer samt ledningsenheter.

Det fanns saltsyra i lokalen och man misstänkte tidigt någon form av kemikalieutsläpp. Vid framkomst visade det sig dock handla om en mindre brand i en lokal. Något kemutsläpp har inte kunnat konstateras.

Räddningstjänsten Storgöteborg är fortsatt på plats under eftermiddagen.

Stabschef Bosse Andersson 031-335 26 00

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)