Träffa oss och prata brandskydd!

Brandmän från Räddningstjänsten Storgöteborg besöker vid två lördagar, den 2 och den 16 december olika platser i Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Partille, Härryda och Lerum. Då får julhandlande människor stanna till en stund för att prata med brandmännen om brandrisker i hemmet. Den vanligaste brandorsaken i hemmet är att man glömmer att stänga av spisen. Med en brandvarnare med  fungerande batteri  kan branden upptäckas i tidigt skede.

Ljusbränderna ökade förra året

Trenden har tidigare varit att ljusbränderna har minskat. Men förra året såg vi en ökning – det högsta antalet på fem år. Vi behöver fortsatt få all hjälp från media med att nå ut med informationen – Kom ihåg att släcka ljuset! Det är i hemmen flest människor skadas eller omkommer i bränder. Därför är det värdefullt att fortsätta informera om riskerna och vad man kan göra för att skapa ett tryggare och säkrare hem, för sin egen och för sina grannars skull.

Alla kan minska riskerna i sitt hem

• Kontrollera att du stängt av spisen. Om det börjar brinna i en kastrull, lägg locket på. Släck aldrig med vatten!
  • Kontrollera att brandvarnaren fungerar. Byt batteri i brandvarnaren regelbundet.
  • Lämna aldrig ett levande ljus obevakat. En god regel är att den som har tänt ljuset ansvarar för att det släcks.
  • Dekorera inte ljusstaken med mossa, bomull eller annat material som kan ta eld.
  • Sätt upp en lapp med påminnelsen att släcka ljuset på insidan av ytterdörren, så att du blir påmind om att släcka ljuset innan du går hemifrån.
  • Blockera inte trappor och korridorer, tänk på att detta är utrymningsvägar om något skulle hända.
  • Om trapphuset är rökfyllt, stanna i din lägenhet och larma 112. Brandrök är farlig och det räcker med några få andetag i ett rökfyllt trapphus för att bli medvetslös.

På vår hemsida www.rsgbg.se finns mer information samt på vilka platser brandmännen kommer att vara på.

För mer information kontakta Kommunikatör Anna Dyne 0706-652785

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)