Ungdomar räddade grannens liv - Får utmärkelse för rådigt ingripande av Räddningstjänsten Storgöteborg

Patricia, Siobhan, Raphael, Petter och Lennart, räddade en person ur ett brinnande hus i Härryda. De uppmärksammas nu för sitt rådiga ingripande av Anders Ekberg, räddningschef vid Räddningstjänsten Storgöteborg.

Den 9 december blir de fem personerna uppmärksammade på att det brinner hos en granne några hus bort. De springer dit och hör att en mobil ringer inne i huset. De bryter sig in i huset och går in och ropar. En man kommer då rullandes ner för trappan. Det brinner i hans kläder. Ungdomarna hjälper mannen ut och släcker de brinnande kläderna precis innan nedervåningen rökfylls. Enligt räddningsledaren var detta ingripande helt avgörande för att mannen överlevde.

-Vi vill lyfta fram de människor som av egen kraft gör goda och livsavgörande insatser för en medmänniska. Därför hyllar vi idag Lennart, Patricia, Siobhan, Raphael och Petter säger Anders Ekberg.

Tisdag den 19 februari kl 10 på Öjersjö brandstation får de blommor och diplom på sitt rådiga ingripande. Media är välkomna, för mer information kontakta Anna Dyne tele- 031-335 27 58

Citat

Räddningschef Anders Ekberg