Uppdatering angående fartygsbranden Marieholmskajen

I dag kl 05.50 larmades Räddningstjänsten Storgöteborg till en fartygsbrand vid drömmarnas kaj (Marieholm) i Göteborg. Styrkor från tre brandstationer samt ledningsenheter och tekniskt stöd larmades till platsen.

Under morgonen har släckning och genomsök av fartyget gjorts. Inledningsvis befarades det att det eventuellt fanns personer kvar inne i fartyget. Genomsökning och uppgifter från ägare tyder på att det inte funnits några personer då branden startade och det finns heller inga uppgifter på personskador i samband med räddningsinsatsen. Branden är nu under kontroll.

Räddningstjänsten har börjat avveckla resurser från platsen och kommer att stanna kvar under förmiddagen för efterbevakning av branden. Händelsen kommer troligen att utredas och hanteras vidare av Polisen efter det att räddningstjänsten avslutat sin insats.

Stabschef Bo Andersson tele 031-335 26 00

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 780 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900, varav 400 är heltidsbrandmän och 150 RiB (Räddningspersonal i beredskap)