Vi är oroade över den extrema torkan

Sedan den 22 maj råder eldningsförbud inom Räddningstjänsten Storgöteborgs medlemskommuner.

Trots ett kortvarigt regn tidigare i veckan är det extremt torrt i marken. Väderprognosen visar på fortsatt varmt och torrt väder, vilket innebär risken för bränder ökar varje dag – och en eventuell brand i skog och mark kan få stora konsekvenser och vara väldigt svåra att släcka.

Räddningstjänsten Storgöteborg har, med anledning av det allvarliga läget, skärpt sin operativa beredskap.

-          Nu är det viktigt att vi alla hjälps åt och är medvetna om den stora brandrisk som råder, säger Per Nyqvist, räddningschef i beredskap, vi är oroade över den här situationen

-          Slarv med engångsgrillar och cigarettfimpar kan få stora konsekvenser med bränder som kan bli både långvariga och svåra att hantera. Så därför vädjar vi nu till att vara ytterst försiktig så att du inte orsakar en brand och att du respektera det eldningsförbud som gäller. Var gärna extra observant om du upptäcker brand i naturen och larma 112.

För mer information kontakta Räddningschef i beredskap, Per Nyqvist, tfn 031-335 27 21