Villabrand Hällsvik/lägenhetsbrand Mölndal

RSG hanterade två samtidiga bränder, i bägge fall har det inte rapporterats om några person skador. Efterbevakning/släckning kommer att pågå under hela natten

Rsg larmades om en villabrand i Hällsvik vid ca 03.30 natten till Lördag. Vid framkomst visade det sig vara en fullt utvecklad fastighetsbrand där branden redan slagit igenom taket. Inga personer var enligt uppgift kvar i villan. RSG startade släcknings arbete, men byggnaden befaras bli totalskadad. RSG larmde inledningsvis enheter från 3 stationer samt ledningsenheter, ca 25 räddningspersonal. Inga personer är enligt uppgift fysiskt skadade. RSG kommer att fortsätta efterarbetet under hela natten.

Samtidgt med villabranden larmades även enheter från 2 stationer samt ledningsenheter till en lägenhetsbrand i Mölndal,  ca 20 räddningspersonal. Branden hade startat i köket och troligen på spisen med befarad spridning till köks ventilationen. Initialbranden släcktes tämligen omgående därefter gjordes rökventilering samt kontroll av ev brand spridning till ventilation och vind. Inte heller här har det rapporterats om några fysiska person skador. Lägenheten har drabbats av rök och brandskador enligt rapporter från platsen. Branden är släckt och RSG kommer att ha efterbevakning ett antal timmar.

Operativ stabschef Bosse Andersson.