Stora Radiopriset får nya tävlingsklasser: Årets Lokalradio och Årets Radioevenemang

Report this content

Varje år delas Stora Radiopriset ut av Radioakademin. I år utökas antalet kategorier med två: Årets Lokalradio och Årets Radioevenemang. Totalt delas Stora Radiopriset ut i 13 kategorier.

P4 Stockholm vann "Årets Morgonprogram 2013". Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

– Det görs väldigt mycket bra lokal radio i runt om i landet som nu får en större möjlighet att vara med och tävla om det prestigefyllda priset. Och med evenemangs-priset uppmärksammar vi också alla de stora publika tillställningar som skapas runt radio i Sverige, säger Johan Mångård, projektledare för Stora Radiopriset.

Johan Mångård hoppas på ännu fler förslag till nomineringar nu i och med de nya kategorierna. De senaste åren har juryn för Stora Radiopriset haft över 200 bidrag att ta ställning till. Senast 12 maj ska tävlingsbidragen vara inskickade.

Om Stora Radiopriset:
Stora Radiopriset delas ut av Radioakademin i kategorierna:
Årets Folkbildare
Årets Musik
Årets Morgonprogram
Årets Lokalradio (ny)
Årets Närradio
Årets Radioprogram
Årets Reportage
Årets Rookie
Årets Underhållning
Årets Radiostation/Kanal
Årets Radioevenemang (ny)
Årets Hederspris
Årets Specialpris

Stora Radiopriset delas ut på Radiogalan som i år hålls den 18 september på Hamburger Börs i Stockholm.

Om Radioakademin:
Radioakademin är en ideell förening med syfte att årligen premiera Sveriges bästa radioproduktioner. Radioakademins styrelse består av representanter från kommersiella radioföretag, public service-företagen, produktionsbolag, närradio och branschföretag.

Mer info:
www.radioakademin.org

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Mångård, projektledare Stora Radiopriset
johan@mangard.se