Fler internationella profiler klara för Radiodagen 20 september

Report this content

En lång rad intressanta radioprofiler från USA och Storbritannien kommer till Radiodagen i Stockholm. David G Hall, mediestrateg från Los Angeles, avslöjar vilka misstag amerikansk radio gjorde när de bytte metod för publikmätningar, och Chris Price, musikchef på Last.fm, utmanar den etablerade synen på musikens roll i radio. Debatt om radions framtidsfrågor med vd:arna för MTG Radio, SBS Radio, UR och Sveriges Radio står också på programmet.

Mediestrategen David G Hall och författaren Alison Norrington är två av talarna på Radiodagen den 20 september.

Radiodagen äger rum torsdagen den 20 september kl 9.00-16.30 på Biografen Saga, Kungsgatan 24 i Stockholm. För pressackreditering, kontakta eva.sahlin@sverigesradio.se

Fler talare på Radiodagen:

• Jez Nelson, chef för brittiska produktionsbolaget Somethin’ Else, som talar om nya kreativa tjänster i mobilen som förlänger tiden som unga lyssnar på radio.
  • Alison Norrington, brittisk författare som tillsammas med David Gustavsson och Kajsa Lindberg från Musikhjälpen talar om ”transmedia storytelling” med radion som grund.
  • Dan McGrath, producent på Absolute Radio och tidigare producent för Chris Evans, samt Nik Goodman, tidigare Kiss 100 Breakfast och Capital FM, bjuder in till en ”Morning Clinic” (deltagarna kan skicka sina frågor om morgonprogram i förväg till doctors@thisisbounce.com ).
  • Rod McKenzie, nyhetschef för BBC Radio 1, om att utveckla nyhetsformat som når unga.
  • Julian Treasure, ljudstrateg från the Sound Agency, berättar om hur ljudet påverkar oss som människor och konsumenter.
  • Kristina Hedberg, radio och tv-journalist, samt OS-reportern Christian Olsson intervjuas av Erik Blix om hur man gör en riktigt bra intervju.
  • Linnea Hambe, Kaliber i P1, ger tips om hur man gör personresearch på internet.
  • Petter Lindholm och Adam Nordlinder från produktionsbolaget Hajp dramatiserar vägen fram till en lyckad radiokampanj.

Radiocheferna om radions framtidsfrågor
Självklart blir det debatt om radions framtidsfrågor med vd:arna för Sveriges Radio, UR, MTG Radio och SBS Radio. Public service-utredningen presenteras bara någon vecka innan Radiodagen och ansökningarna om nya privata digitalradiotillstånd ska vara inne före utgången av september.

Det blir också flera seminarier om radion som reklammedium och om PPM. I höst startar nämligen radion med nya publikmätningar - PPM, elektroniska publikmätningar. Vad betyder detta för programutveckling och annonsörer?

Radiodagen är årets största radiohändelse med seminarier om program, journalistik, publik och reklam, med 500 deltagare från public service och privatradion. Radiodagen äger rum torsdagen den 20 september kl. 9.00-16.30 på Biografen Saga, Kungsgatan 24 i Stockholm. Samma kväll blir det Radiogala på restaurang Tyrol med utdelning av Stora Radiopriset.

Mer information på www.radiodagen.se & www.radiogalan.se

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Held, projektledare för Radiodagen
anders.held@sverigesradio.se