Dubbelvinst för Rambolls kommunikation

Under torsdagskvällen vann Ramboll två priser för sin kommunikation. I reklamtävlingen 100-wattaren vann Ramboll brons (50-wattare) i kategorin företag för filmen Bird Banner. I employer brandingtävlingen Magnet Awards tog de hem guld i kategorin medarbetare för kommunikationskonceptet Engineering for life med syftet att öka varumärkeskännedomen och bygga intern stolthet.

- De här priserna tas inte bara emot av kommunikationsavdelningen utan av alla anställda på Ramboll. Det är en enorm styrka att vara 2000 personer som alla jobbar mot samma mål – att tämja tekniken till att skapa nytta för människor och samhälle. Vår grundare Børge Rambøll skulle ha varit väldigt stolt om han levde, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Ramboll i Sverige.

Kommunikationskonceptet Engineering for life handlar om att tekniken inte är värd något om den inte skapar nytta för människorna, samhället och naturen. Genom att fokusera på nyttan med tekniken vill teknikkonsulten väcka nytt liv i sitt syftesdrivna arv. Ett exempel är den 106 kvadratmeter stora vepa som under några veckor i början av året satt på fasaden till Rambolls kontor i Uppsala. Vepan, the Bird Banner, föreställde två utsträckta händer och försåg fåglar med mat under den kallaste tiden av vintern. Ur händerna kunde fåglar äta fågelfrön från en fågelmatarmaskin monterad på insidan av huset. Filmen om bird banner blev viral i sociala medier och fick internationell uppmärksamhet i bland annat USA, Storbritannien och Asien.

- Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar. Vi vill med kreativitet som verktyg dramatisera den nytta vi skapar för människor och samhällen, oavsett om det handlar om reklam, sponsring, rekrytering eller annan kommunikation, säger Karin Nedersjö, varumärkesansvarig på Ramboll.

Ramboll grundades genom en vilja att bidra till att bygga upp samhället efter andra världskriget och det är en mission som fortfarande löper som en röd tråd genom företaget och som genomsyrar all kommunikation. Børge Rambøll, en av de danska grundarna och den som gav företaget sitt namn, var en stor humanist som alltid satte människan före tekniken.

Kampanjerna har utvecklats i samarbete med:

Bird banner -Garbergs, IUM

Engineering for life – Garbergs, IUM, Growth Hackers och Next State

Motivering till 50-wattaren

Årets 50-wattare visar att ingenjörskap och mänsklig omtanke går hand i hand. Engineering for life är inte bara Rambolls nya kommunikationskoncept. Med The Bird Banner blir det också handling som visar att Ramboll lever upp till sitt löfte. Här går man från teknik till mänsklighet, från analogt till digitalt och lyckas skapa engagemang långt ifrån ett kontor i Uppsala.

Motivering till Magnet Awards

Med stark planning och analys, tydliga mål och siktet inställt på att koppla samman världar skapades en unik lösning för ingenjörer på lunchpromenad, medarbetare i fikarummet och hungriga småfåglar i vårvintern.

En genomarbetad kanalstrategi, smarta uttag väl genomförd kampanj levererade fina resultat mot tydliga effekttal och KPIer. Extra plus för att ge Danmark deras egen Ingvar i Børge. Nu ser vi med spänning fram emot nästa steg i en satsning som löper fram till 2021.