Rättviseförmedlingen på DJ-världsturné!

Report this content

Rättviseförmedlingen och Svenska institutet ger sig tillsammans ut på en DJ-turné. Femme Beat DJ School påbörjas i Istanbul den 9 maj.

Ungefär lika många killar som tjejer besöker klubbar idag, men när det kommer till vilka som får välja musiken som spelas är det inte lika välbalanserat. Eftersom musiken är en så viktig del i upplevelsen på klubben är det viktigt att makten över DJ-båset fördelas mer jämlikt. Rättviseförmedlingen startade för fyra år sedan med just en efterlysning efter DJs som inte var killar och fick fram en lista på över 200 namn.

Genom att sprida DJ-konceptet och hitta förebilder runt om i världen bildar vi bestående nätverk. Vi är förtjusta i uttrycket "If you can see it you can be it" och det är just det det handlar om, att få personer att komma närmare de arenor de vill verka på. Projektet drivs i samarbete med Svenska institutet och svenska ambassader runt om i världen.

– Vi är stolta över att samarbeta med Rättviseförmedlingen i detta projekt, där vi tillsammans använder oss av kulturens sprängkraft för att förhoppningsvis inspirera till mer jämställda DJ-bås runt om i världen. Säger Annika Rembe på Svenska institutet.

I Femme Beat DJ School medverkar två av Sveriges bästa DJs, Bella Boo och Maja Asperö Lind, som kommer att hålla workshops för tjejer på de olika orterna. I Istanbul avslutas besöket med den stora gatufesten Rhythm of Europe Street Festival.

Var: Istanbul, Belgrad och London

När: Start i Istanbul 9-11 maj

Medverkande:

Bella Boo
 Är en av Stockholms mest bokade DJs och en del av HAM CITY. Hon startade 2009 och har sedan dess spelat runtom i Sverige, Europa och Asien. Sedan 2011 är hon regelbunden gäst i P3 Musikguiden och sedan 2013 turnerar hon med rapartisten Gnučči. När hon inte är på klubb jobbar hon med sin eget bolag KISSKISSREC, gör beats i studion eller håller DJ workshops för ungdomar.

Maja Asperö Lind
DJ som började spela i Stockholm i tjugåårsåldern. När hon blev mer seriös med att spela elektronisk dansmusik insåg hon att det fanns ett glapp mellan vad hon själv ville få ut av en klubbupplevelse och den upplevelse som erbjöds. Hon började boka internationella DJs och producenter och samarbeteade med olika musikfestivaler och nattklubbar. Maja har gjort hundratals gig både i Sverige och internationellt och dessutom gjort house remixer för Sveriges Radio.

Soraya Hashim
Projektledare Rättviseförmedlingen och DJ
Grundare av den kvinnoseparatistiska klubben Gubbhen i Stockholm.

Sofia Embrén, VD Rättviseförmedlingen: sofia.embren@rattviseformedlingen.se

Agnes Gudmundsson Lidbeck, pressansvarig och chef för GD-staben på Svenska institutet: agnes.gudmundson.lidbeck@si.se, 08-453 79 13

Rättviseförmedlingen bygger sedan starten 2010 en modern folkrörelse. Idag är vi fler än 60 000 personer som ideellt samarbetar i sociala medier för att hjälpa projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som kommit i skymundan. Vi efterlyser och tipsar om folk. Vår vision är att stereotypa föreställningar om kön, ursprung och fysiska förutsättningar inte ska begränsa människors möjligheter och rättigheter att göra vad de vill och kan. Målet är en rättvis representation som bättre avspeglar samhällets sammansättning av individer.

Taggar: