Pussla din hjärna stark

Report this content

Att lägga pussel har varit ett tidsfördriv som fascinerat oss i generationer men väldigt få människor är medvetna om den effekt som fokuserat pusslande kan ha på våra hjärnor. Att lägga pussel kan göra mycket för den mentala kraften. Helt enkelt bit för bit mot en mer kognitiv hälsa i hög ålder.

22 februari 2019 – Nyligen genomfördes en klinisk studie i Tyskland av Ulm University i samarbete med pusseltillverkaren Ravensburger Spieleverlag GmbH. Studien visar att pusslande kräver olika kognitiva kvaliteter och pusslandet kan hjälpa till för att behålla dessa kvaliteter upp i hög ålder. Oavsett vad pusslet föreställer – ett zoo, en undervattensvärld, ett landmärke eller ett idrottslag – människor som ofta lägger pussel under sitt liv visar prov på högre kognitiv hälsa i hög ålder än de som pusslar mindre.

”Studien som vi genomförde med 100 kognitivt friska vuxna över 50 år bekräftar att pusslande inte bara kräver kort och långt minne utan också deduktiv resoneringsförmåga, kognitiv flexibilitet, mental rotation och visuospatial perception. Allt detta är förmågor som innebär att man kan se mönster och hur det ska hänga ihop, att göra saker i rätt ordning eller att kunna ”vända och se” bitarna upp och ned inne i huvudet, för att se om de passar, förklarar Dr. Patrick Fissler från Ulm University (Institutet för klinisk och biologisk psykologi). ”Pusslande kan vara en skyddande faktor mot kognitivt åldrande, i synnerhet när det utförs långsiktigt och regelbundet”, fortsätter han.

Att arbeta med sin mentala kraft och avslappningsförmåga

Att ägna sig åt pussel är inte bara nyttigt för att träna hjärnan, det är också en aktivitet för att kunna slappna av och stressa mindre. Överansträngning eller vardaglig stress – både i det privata och professionella livet – ökar kroppens psykologiska stressnivå. Det är därför det är viktigt att hitta en passande metod för att kunna slappna av.

”För många människor verkar pusslande vara en aktivitet som kan fungera som en ”stänga av” – strategi för att slappna av,” förklarar Professor Dr. Iris-Tatjana Kolassa från Ulm University (Ordförande för klinisk och biologisk psykologi).

”Att koncentrera sig på att lägga pusselbitar ger ett mentalt fokus som kan hjälpa människor att lätta på pressen. Avslappning genom att pussla kommer inte från att göra ingenting. Det här är primärt eftersom de flesta människorna kopplar av allt runtomkring genom att fullt ut koncentrera sig på konsten att lägga pusslet”, fortsätter hon.

Forskare tror att regelbunden avslappning genom att lägga pussel motverkar de skadliga effekterna av kronisk stress på nervcellerna i hjärnan.  Den kognitiva utmaningen med pussel kan också leda till att skapa nya förbindelser i hjärnans olika nätverk. Detta innebär att kombinationen av avslappning och kognitiv utmaning med pusslandet kan vara en avgörande faktor för att behålla kognitiva kvaliteter upp i hög ålder.

Ravensburger representeras i Sverige av BRIO AB.

Länk till rapporten från Ulm Universitet: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2018.00299/full

Bilder och pressrelease-texten kan laddas ner på följande sida: www.ravensburger.de/presse

Mer information om Ravensburger-pussel finns på följande sida: www.ravensburger.de

Kontakt:

Eric Hansson

Head of Group Accounting and Treasury BRIO / Nordic Sales Director

eric.hansson@brio.net

Melanie Fodré (engelsktalande)

Category Manager Ravensburger & Thinkfun

melanie.fodre@brio.net

Om Ravensburger

Ravensburger AG är en internationell koncern med lång historia, solida värderingar och missionen ”Lekfull utveckling”. Företagets viktigaste varumärkessymbol är den blåa triangeln som står för glädje, utbildning och gemenskap. Ravensburger är ett av de ledande varumärkena för pussel, spel och aktivitetsprodukter i Europa likväl som för barn- och ungdomsböcker i den tyskspråkiga regionen. Leksaker med den blåa triangeln säljs världen över och de internationella varumärkena BRIO och ThinkFun kompletterar koncernens portfolio. Ravensburger hade 2017 drygt 2 000 anställda.