Ännu mer Eddie Izzard i Sverige

Report this content

Tisdag 9 april kommer världsstjärnan Eddie Izzard till Linköping med sin nya föreställning ”Force Majeure” som blir en av väldigt få intima teaterföreställningar under hans världsturné. Sedan tidigare är det klart att Eddie Izzard våren 2013 påbörjar sin största humorturné någonsin och att världspremiären av föreställningen äger rum i Århus (Danmark) 8 april. Han besöker under turnén även våra grannar i Helsingfors (Finland) och Oslo (Norge) för att därefter uppträda i Stockholm, Malmö och Göteborg. Intresset för att se Eddie Izzards nya föreställning har varit stort och redan nu har över 8000 biljetter sålts till föreställning på Friends Arena i Stockholm. Därför förlänger nu RAW comedy turnén med en föreställning i Linköping. Biljetterna till denna släpps till försäljning kl 19:00 idag.

Eddie Izzard är en av världens största komiker och har höjts till skyarna av både kritiker, branchkollegor och publik. Vid flera tillfällen har han vunnit utmärkelser för sina hyllade föreställningar. När han var i Sverige 2005 sålde hans två föreställningar slut på åtta minuter och 2009 fyllde han Hovet, Malmö Arena och Scandinavium. Nästa år är det alltså dags igen. Våren 2013 tar RAW comedy återigen hit världsstjärnan Eddie Izzard. Turnén med nya föreställningen “Force Majeure” inleder sina nordiska datum i Danmark, därefter följer ett första stopp i Sverige innan det är dags för Finland och Norge. I Sverige uppträder han i Stockholm, Malmö och Göteborg och nu står det klart att han börjar sitt Sverigebesök i Linköping 9 april.

Uppträdandet på Crusellhallens scen blir ett unikt tillfälle att se en mer intim föreställning med Eddie Izzard och är hans enda teaterföreställning i Sverige med endast 1100 platser i salongen. Lördag 13 april blir han första komikern att uppträda på nya Friends Arena i Stockholm och redan nu är över 8000 biljetter sålda med sju månader kvar till föreställningen.

Biljetterna till föreställningen i Linköping släpps idag 21 september klockan 19:00 i samband med att RAW Comedy Club gästar Cruselhallen med omtalade "RAW supertour". Kvällen till ära hålls biljettkassan öppen så att publiken på plats får möjligheten att köpa biljetter till Eddie Izzard. Biljetter säljs även via ticnet.se 077-170 70 70 och lokala återförsäljare.

Turnéplan
8 april, Århus (Danmark), Musikhuset Århus
9 april, Linköping (Sverige) Crusellhallen – ny föreställning
11 april Helsingfors (Finland), Hartwall Areena
13 april Stockholm (Sverige), Friends Arena
14 april Oslo (Norge), Spektrum
15 april Göteborg (Sverige), Scandinavium
16 april Malmö (Sverige), Malmö Arena

Om Eddie Izzard
Eddie Izzard är en av världens mest kända komiker. Han har vunnit två Emmys och två British Comedy Award och hans klipp på Youtube har uppåt 40 miljoner visningar. Vid flera tillfällen har han utnämnts till en av de största komikerna någonsin och har även kallats en “Lost Python” av Monty Python-gängets John Cleese.
   Förutom åtta hyllade stand up-turnéer, så som “Unrepeatable”, “Dressed to Kill” och senaste “Stripped”, har han som skådespelare medverkat i över 30 filmer (till exempel "Ocean's Twelve" och "Shadow of the Vampire") och sju teaterpjäser. Dessutom hade han huvudrollen i hyllade tv-serien “The Riches” som sändes i två säsonger.
   Sommaren 2009 sprang han 43 maratonlopp på bara 51 dagar för välgörenhetsprojektet Sport Relief. För denna bedrift utsågs Eddie Izzard till årets sportpersonlighet av brittiska BBC.

Om RAW comedy
RAW comedy grundades av Mårten Andersson 2004 och är idag Sveriges största och mest välkända stand up-klubb och den enda som ständigt blandar internationella stjärnor med de största svenska namnen och de hetaste nya talangerna. RAW comedy har förutom att se till så att Eddie Izzard har hittat till Sverige två gånger, tagit hit världsstjärnor som Jerry Seinfeld, Dylan Moran och Gina Yashere, för att nämna några. För mer information om RAW comedy: www.rawcomedy.se.

Mer om Eddie Izzard:
Hemsida: www.eddieizzard.com