• RAW Comedy/

RAW comedy och Mick Perrin presenterar stolt: Eddie Izzard till Norden med nya föreställningen “Force Majeure”

Report this content

Eddie Izzard är en av världens största komiker. När han var i Sverige 2005 sålde hans två föreställningar slut på åtta minuter och 2009 fyllde han Hovet, Malmö Arena och Scandinavium. Nu är det dags igen. I april 2013 gör Eddie Izzard sin största Nordenturné någonsin och blir första komikern att uppträda på nya Friends Arena i Stockholm. Han gör även föreställningar i Helsingfors (Finland), Oslo (Norge), Århus (Danmark), samt Malmö och Göteborg i Sverige. Biljetterna släpps den 4 maj klockan 11:00, men redan två dygn tidigare har fans möjlighet att förboka sina biljetter via eddieizzard.com.

Eddie Izzard har vunnit åtskilliga utmärkelser för sina hyllade föreställningar och har vid flera tillfällen utsetts till en av de största komikerna någonsin, både av kritiker och branschkollegor. Hans varma, underfundiga humor som ofta innehåller både pantomim och vimsiga monologer behandlar allt från stora historiska eller religiösa händelser till vardagliga funderingar kring vad som skulle hända om Darth Vader besökte en matsal och hur lövätande giraffer skulle bete sig om de plötsligt blev ondsinta. På Youtube blir hans bredd och popularitet extra tydlig då över 20 olika klipp från hans föreställningar har en bra bit över en miljon visningar.

– I first visited Scandinavia in the summer on '65, when I was 3 years old. Our hosts were the Rydsund family from Göteborg. I ran about, drank a lot of lemonade and played at making castles out of sand. It will be great to return in 2013, almost 50 years later, and play again – but this time with words and ideas and comedy. Thank you all for having such a brilliant command of the English language, hälsar Eddie Izzard.

Våren 2013 tar RAW comedy återigen hit världsstjärnan. Turnén med nya föreställningen “Force Majeure” inleder sina nordiska datum i Danmark, därefter följer stopp i Finland innan det är dags för Sverige och Norge. I Sverige blir Eddie Izzard den första komikern som uppträder i nya Friends Arena i Stockholm.

– RAW comedy jobbar kontinuerligt med världens främsta komiker och att vi ännu en gång får förtroendet att producera turnén åt en av världens absolut största komiker känns enormt roligt och spännande, säger Mårten Andersson, grundare av RAW comedy.

Biljetterna till föreställningarna i Norden släpps för allmänheten den 4 maj klockan 11:00, men redan två dygn tidigare, den 2 maj klockan 11:00, hålls en “fan presale” där personer som registrerat sig för mailutskick via eddieizzard.com får möjlighet att köpa biljetter i förväg.

Turnéplan
8 april, Århus (Danmark), Musikhuset Århus
11 april Helsingfors (Finland), Hartwall Areena
13 april Stockholm (Sverige), Friends Arena
14 april Oslo (Norge), Spektrum
15 april Göteborg (Sverige), Scandinavium
16 april Malmö (Sverige), Malmö Arena

Om Eddie Izzard
Eddie Izzard är en av världens mest kända komiker. Han har vunnit två Emmys och två British Comedy Award och hans klipp på Youtube har uppåt 40 miljoner visningar. Vid flera tillfällen har han utnämnts till en av de största komikerna någonsin och har även kallats en “Lost Python” av Monty Python-gängets John Cleese.
   Förutom åtta hyllade stand up-turnéer, så som “Unrepeatable”, “Dressed to Kill” och senaste “Stripped”, har han som skådespelare medverkat i över 30 filmer (till exempel "Ocean's Twelve" och "Shadow of the Vampire") och sju teaterpjäser. Dessutom hade han huvudrollen i hyllade tv-serien “The Riches” som sändes i två säsonger.
   Sommaren 2009 sprang han 43 maratonlopp på bara 51 dagar för välgörenhetsprojektet Sport Relief. För denna bedrift utsågs Eddie Izzard till årets sportpersonlighet av brittiska BBC.

Om RAW comedy
RAW comedy grundades av Mårten Andersson 2004 och är idag Sveriges största och mest välkända stand up-klubb och den enda som ständigt blandar internationella stjärnor med de största svenska namnen och de hetaste nya talangerna. RAW comedy har förutom att se till så att Eddie Izzard har hittat till Sverige två gånger, tagit hit världsstjärnor som Jerry Seinfeld, Dylan Moran och Gina Yashere, för att nämna några. För mer information om RAW comedy: www.rawcomedy.se.

Mer om Eddie Izzard:
Hemsida: www.eddieizzard.com