Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2016

Nettoomsättningen under perioden uppgick till 909,0 kSEK
(484,8 kSEK helåret 2015).

Resultatet efter skatt under perioden uppgick till -2 089,0 kSEK
(-1 281,2 kSEK helåret 2015).

Resultatet per aktie under perioden uppgick till -0,38 SEK
(-0,24 SEK helåret 2015) och antalet aktier uppgick till 5,428 Milj aktier
(5,428 Milj aktier).

VD-kommentar

Året som började med en rivstart har fortsatt i hög takt. Under det andra kvartalet har bolaget haft ett stort fokus på att testa installationer och funktioner hos kund samt att förbereda produkterna för volymproduktion. Raybased har under våren och sommaren utfört ett antal intressanta installationer där vi bland annat testat integration mot andra system för fastighetautomation. Testerna har varit givande och lyckade både för Raybased och våra kunder. Då systemet är uppbyggt med en avancerad mjukvara ges stora möjligheter att integrera mot både befintliga och nya system för fastighetsautomation samt att addera nya funktioner. Arbetet med att möjliggöra integration med andra system och införande av ny funktionalitet kommer därför att fortsätta kontinuerligt och på så sätt generera möjligheter att nå nya marknadssegment.

Tack vare vårt intensiva arbete med marknadsföring och försäljning under vintern och våren har vi haft ett stort antal möten och diskussioner med såväl stora som små fastighetsägare och förvaltare. För att klara av det ökande intresset har vi under våren rekryterat ny personal med ansvar för kundsupport och service samt under sommaren rekryterat ny personal för att ytterligare förstärka Raybaseds organisationen inom sälj. Vi går nu in i höstens arbete med ökat fokus på försäljning och support till våra kunder.

Arbetet med att starta volymproduktion har påbörjats tidigare än planerat och varit intensivt under andra kvartalet. Tillverkare av gjutna plastdetaljer har valts och utfallsproven har testats med godkänt resultat. Vi har även haft diskussioner med underleverantörer av elektronikproduktion och tillsammans med dessa tagit fram material och dokumentation för att starta produktion efter sommaren. Vi har varit mycket noga med kvaliteten på underlagen, då produktion i hög volym kan bli mycket kostsamt vid eventuella fel eller misstag. Våra krav på den valda underleverantören är höga och kommer givetvis att följas upp under arbetets gång. Val av underleverantör för produktion i höga volymer kommer att ske under kvartal 3, vilket är tidigare än planerat.

Samarbetet med Bravida fortsätter enligt plan. Målet med samarbetet är att sprida kunskapen till Bravidas personal om hur Raybased produkter fungerar i praktiken. Med ökad kunskap hos Bravidas installatörer kommer vi att kunna dra full nytta av Bravidas ca. 160 lokalkontor i Sverige samt Bravidas ledande ställning i Norden. Arbetet med att utbilda Bravidas personal pågår för fullt och vi utför kontinuerligt gemensamma säljbesök. Resultaten av samarbetet har börjat ge positiva resultat och båda parter är nöjda. Bravida kommer även under hösten att installera Raybased system i tre av deras kontor.

Ytterligare samarbeten är under förhandling. Raybased för djupa diskussioner med ett globalt bolag angående samarbete kring en molnbaserad IoT-plattform, i vilken Raybaseds produkter och system passar mycket bra. Samarbetet ger Raybased stora möjligheter till nya kundanpassade funktioner på global basis och en ökad synlighet på marknaden. Mer information kring samarbetet kommer att offentliggöras inom kort.

Raybased har efter periodens slut även inlett diskussioner med ett europeiskt bolag angående samarbete. Intresset för Raybaseds produkter är stort och förväntningarna höga från det europeiska bolaget. Mer information kring eventuella avtal och projekt kommer att offentliggöras under hösten och vintern.

Vidare har Raybased, efter periodens slut, utvecklat en systemlösning för så kallat särskilt boende. Detta har varit möjligt genom att ett antal funktioner har specificerats för att fungera som stöd för de boende. Lösningen kommer främst att marknadsföras till kommuner och landsting.

Sammantaget ytterligare ett intressant och framgångsrikt kvartal där vi, helt enligt plan, ytterligare förstärkt grunden för Raybaseds produkter och system. Vi har ett fortsatt stort och ökande intresse från branschen och vi har därför förstärkt vår organisation för att kunna möta detta. Jag ser med tillförsikt och spänning fram emot det fortsatta arbetet med att föra ut Raybaseds produkter på en världsmarknad. Vi följer fortsatt vår framtagna plan och är fullt övertygade om att vi kommer att nå de förväntningar som våra kunder och aktieägare har på oss.

Händelser under perioden

•  Mindre order från TWL Väst angående energimätning
  •  Första order från Westcoast Windows
  •  Samarbete med ett större fackförbund med avsikten att hjälpa förbundet att bli en grönare fastighetsägare
  •  Invigning av pilotprojektet Vitsippan, stort intresse från branschen och media
  •  Raybased’s produkter CE-märkta
  •  Inlett diskussioner med ett globalt företag gällande djupare samarbete kring så kallade molntjänster
  •  Verktyg för produktion av plastskal har beställts och utfallsprover är testade och godkända
  •  Förhandlingar med underleverantör av elektronikproduktion
  •  Anställning av kundprojektledare

Viktiga händelser efter periodens utgång

•  Inledande diskussioner med europeiskt bolag inom energioptimering
  •  Fortsatta diskussioner med fastighetsägare gällande nya projekt
  •  Fortsatta avtalsdiskussioner med ett globalt företag gällande djupare samarbete kring så kallade molntjänster
  •  Fortsatta förhandlingar med underleverantör av produktion
  •  Förstärkning av försäljningsorganisationen

Övriga uppgifter

Bokslutskommunikén avges av VD Lars Granbom efter bemyndigande från styrelsen.

Frågor beträffande rapporten besvaras av: Lars Granbom, 0703 19 65 30 samt Lennart Olving, 0703 19 48 00

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Jämförelsetabeller från tidigare år finns ej, då periodisering tidigare endast skett per årsbokslut.
Periodisering per kvartal har utförts med start den 1/1 - 2016.

Kvartalsrapporten kommer att publiceras den 31 augusti 2016 på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se samt
på bolagets hemsida www.raybased.com.