Delårsrapport 3, 2017.01.01 - 2017.09.30

2017.01.01 - 2017.09.30

Nettoomsättningen under perioden uppgick till 1040,9 KSEK (909,0 KSEK), en ökning med 131,9 KSEK jämfört mot föregående år.

Resultatet efter skatt under perioden uppgick till -6457,7 KSEK (-3401,5 KSEK), en försämring med 3056,2 KSEK jämfört mot föregående år (Resultatet påverkas av kostnader för uppbyggnad av
organisation och marknadsaktiviteter).

Resultatet per aktie under perioden uppgick till -0,81 SEK (-0,56 SEK) och antalet aktier uppgick till 7.956.960 st (6.028.000 st).

2017.07.01 - 2017.09.30

Nettoomsättningen under perioden uppgick till 334,9 KSEK (0 KSEK), en ökning med 334,9 KSEK
jämfört mot föregående år. *

Resultatet efter skatt under perioden uppgick till -1564,8 KSEK (-1312,5 KSEK), en försämring med 252,3 KSEK jämfört mot föregående år.

Resultatet per aktie under perioden uppgick till -0,20 SEK (-0,22 SEK) och antalet aktier uppgick till 7.956.960 st (6.028.000 st).

* Utifrån nuvarande orderstock ser vi en icke oväsentlig ökning av intäkterna under kvartal fyra jämfört med kvartal tre 2017.

Händelser under juli - september

Raybased erhåller sin första order av Örnsbergs El, Tele & Data AB för digitalisering av lokaler i Stockholm.

Raybased fick ytterligare en order av NetPort Science Park som avser att digitalisera styrning och övervakning i NetPorts kontor.

Raybased fick utbetalt det finansiella stödet om 50 000 euro av EU-programmet Horizon 2020 för nästa projektfas.

Raybased fick en första order från AMF Fastigheter för att automatisera upphämtningen av mätardata från elmätare i en fastighet i Stockholm.

Raybased fick ytterligare en order från AMF Fastigheter. Ordern avsåg automatisering av
upphämtningen av mätardata.

Raybased inledde ett samarbete med Serneke Fastighet AB. Parterna har som långsiktigt mål att tillsammans identifiera projekt där affärsnytta kan påvisas med Raybaseds digitaliseringslösningar.

Raybased inledde ett samarbete med Microsoft kring Internet of Things för Smarta Byggnader.
Raybased fick en tilläggsorder från Tuve bygg. Ordern berör komplettering av renoveringen i delar av ett sjukhus. Raybased system används för styrning och optimering av belysning, för att spara energi, digitalisera förvaltningen och förbättra inomhusmiljön.

Händelser efter periodens utgång

“Raybased Online 1.0” - färdigutvecklat. Verktyget samlar in data från ett stort antal möjliga datakällor och transporterar denna till Microsoft Azure för vidare behandling och presentation.

Första applikationen av Raybased Online gjordes på sjukhuset och visar på en energibesparing på 75%.

”Configuration Tool” lanserades i en extern version för våra partners. Detta gör det möjligt för våra samarbetspartners att installera och konfigurera Raybaseds system utan medverkan av personal från Raybased.

Styrelsen ser utifrån nuvarande orderstock en icke oväsentlig ökning av intäkterna under kvartal fyra jämfört med kvartal tre 2017.

VD-kommentar

Raybased har under tredje kvartalet lagt ytterligare grund för uppskalning och tillväxt. Den höga aktivitetsnivån har fortsatt och referensinstallationer finns nu inom väsentliga segment som kontor, sjukvård, skola och omsorg. Sett ur ett fastighetsägarperspektiv har relationer skapats med flera av Sveriges största fastighetsägare.

Under perioden inleddes ett samarbete med Microsoft kring Internet of Things för Smarta Byggnader och ett samarbete med Serneke Fastighet AB för att tillsammans identifiera projekt för Raybaseds digitaliseringslösningar. Vi fick en första order från AMF Fastigheter, ett av Sveriges största fastighetsbolag.

Vi har fortsatt att visa upp oss i olika sammanhang och deltagit i konferenser och mässor, som en väg för att skapa nya kontakter. Arbetet har under perioden lett fram till nya potentiella kunder och andra intressanta aktörer, som vi nu aktivt bearbetar.

Säljcykeln och beslutsprocessen i fastighetsbranschen är relativt lång speciellt när det gäller en så banbrytande teknik som Raybased marknadsför. Detta kräver att arbetet med försäljning är både fokuserat, uthålligt och långsiktigt men uppsidan är också stor.

Som vi tidigare rapporterat så slutfördes vår hittills största installation före sommaren. Det var ett sjukhus där vi installerade Raybaseds system i sex trapphus. Systemet används bland annat för att mäta belysningens elförbrukning, styra belysningen med närvarosensorer och automatiskt felrapportera om någon lampa skulle gå sönder. Den senaste månaden har vi även börjat logga elförbrukningen i Raybased Online; en onlineportal med tillhörande rapportgenerator. En nyligen gjord sammanställning av trapphusens energiförbrukning visar en minskning av energianvändningen på upp till 75% som en effekt av Raybaseds installerade system.

Centrum för hållbar utveckling (CHU) på Högskolan Väst genomförde en vetenskaplig studie om energibesparing på förskolan Vitsippan, som är Raybased pilotprojekt. Installationen omfattade styrning av belysning, värme och ventilation. Forskningsprojektet syftade till en fördjupad kunskap om brukarnas upplevelser vid användandet av Raybaseds system i den dagliga verksamheten. Rapporten visade att Raybaseds system med de installerade funktionerna mottogs mycket positivt av såväl pedagogisk personal som servicepersonal. Rapporten visar också att alla intervjuade rekommenderar Raybaseds system till andra förskolor.

Se rapporten i sin helhet:

Under kvartal 2 fick vi fas 1 i vår ansökan till Horizon 2020 programmet godkänd. Målet med ansökan är att med hjälp av EUs resurser utveckla Bolagets affärsmodell och erbjudande för att öppna en väg ut till den europeiska marknaden. Vår ansökan fick 14,15 poäng av 15 möjliga vilket innebär att vårt system bedöms vara en innovation med stor potential. Arbetet med att ta fram en genomförande-plan avseende fas 2, för ett finansiellt stöd på upp till 2,5 MEuro, fortgår som planerat. Ansökan, som utvecklas tillsammans med Serneke AB kommer att lämnas in i januari.

Under kvartal 3 påbörjade vi sonderingsaktiviter i USA. Stor intresse finns från flera amerikanska aktörer. Vi har kunnat konstatera att vårt system är unikt genom att Raybased såväl kan mäta som styra alla elektriska laster. Under innevarande kvartal gjordes en roadshow i USA och nu pågår fortsatta dialoger.

Under perioden har vi tillsammans med våra partners och kunder fokuserat på funktionalitet och användarvänlighet. Användargränssnitt, i form av appar för mobiltelefoner och läsplattor, utvecklas kontinuerligt.

Utvecklingen av det webbaserade konfigurationsverktyget har slutförts efter perioden. Konfigurationsverktyget gör det möjligt för våra samarbetspartners att installera och konfigurera Raybaseds system utan medverkan av personal från Raybased. Detta innebär en obegränsad skalbarhet av vår affär och viktigaste försäljningskanaler framgent kommer att vara våra partners inom elinstallationsbranschen. Bara vår partner Bravida har 160 lokalkontor och 5400 anställda i Sverige.

Marknaden utvecklas snabbt och att det finns ett tydligt och växande behov av Raybaseds system och plattform. Systemet har unika fördelar jämfört med andra system, då vi kan både mäta och styra alla elektriska enheter. Under det närmaste året kommer vi att öka Raybaseds kommersiella ansträngningar även för en internationell expansion. Målet är att utvidga vårt försäljningsområde och etablera säljkontor i Öresundsregionen, Europa och USA.

Raybased är en digitaliseringsaktör som inte bara ger fastighetsägare kostnadsbesparingar genom digitaliserad förvaltning och energibesparingar, utan även ger ägare möjlighet till ökade intäkter genom att ge hyresgästerna förbättrad produktivitet i sin verksamhet samt upprätta en kommunikationskanal genom vilken hyresvärd och hyresgäst kan knyta närmare och långsiktiga relationer.

Sammantaget återigen ett intressant och framgångsrikt kvartal, med hög aktivitetsnivå, där vi fortsätter att förstärka Raybaseds varumärke och position inom affärsområdet för digitaliserade interaktiva fastigheter. Kommande perioder kommer att präglas av utrullningen av de nya verktyg som utvecklats och där konfigurationsverktyget ger möjlighet till en kraftfull uppskalning av försäljning, installation och support.

Raybaseds styrelse ser fram emot 2018 med övertygelsen om att året kommer att innebära väsentliga framgångar för bolaget.

Lennart Olving, VD

Raybased AB (publ)
Nohabsgatan 18 A 461 53 TROLLHÄTTAN
Tel: 0520-423 444 Mob: 0725-48 66 88 E-post: info@raybased.com Hemsida: www.raybased.com