Delårsrapport1 januari - 30 juni 2017

1/1 – 30/6 2017

• Nettoomsättningen under perioden uppgick till 706,0 KSEK
    (909,0 KSEK), en minskning med 203 KSEK jämfört mot föregående år.
  • Resultatet efter skatt under perioden uppgick till -4 892,9 KSEK
    (-2 089,0 KSEK), en försämring med 2 803,9 KSEK jämfört mot föregåede år.
  • Resultatet per aktie under perioden uppgick till -0,61 SEK (-0,38 SEK) och
    antalet aktier uppgick till 7.956.960 st (5.428.000 st).

1/4 – 30/6 2017

• Nettoomsättningen under perioden uppgick till 640,0 KSEK
    (500,0 KSEK), en ökning med 140 KSEK jämfört mot föregående år.
  • Resultatet efter skatt under perioden uppgick till -2 579,6 KSEK
    (-1 014,8 KSEK), en försämring med 1 564,8 KSEK jämfört mot föregåede år.
  • Resultatet per aktie under perioden uppgick till -0,32 SEK (-0,19 SEK) och
    antalet aktier uppgick till 7.956.960 st (5.428.000 st).

Händelser under april-juni

• Beslut och genomförande av en företrädesemission av 1 928 960 aktier samt 1 928 960 teckningsoptioner. Efter registreringen uppgår det totala antalet aktier i Raybased till 7 956 960 aktier och aktiekapitalet till 1 193 544,00 SEK.
  • SME Horizon 2020-ansökan godkänd för nästa projekt fas
  • Raybased öppnar säljkontor i Stockholm.
  • Installation hos NetPort Science Center i Karlshamn
  • Installation påbörjad av belysningsstyrning för sjukhus, Raybaseds hittills största order
  • Samarbetsavtal med Mutual Benefits.
  • Order gällande nybyggnation av fyra villor
  • Order gällande stor villa i Sydfrankrike
  • Order gällande villa i Göteborgsområdet
  • Order och installation av ett system i Akademiska Hus.
  • Order från Fastighetsägarna, med uppdrag att bygga ett showroom i Fastighetsägarnas hus i Stockholm med Raybaseds trådlösa system.

Händelser efter periodens utgång

•  Raybased erhåller sin första order av Örnsbergs El, Tele & Data AB för digitalisering av lokaler i Stockholm.
  •  Raybased fick ytterligare en order av NetPort Science Park som avser att digitalisera styrning och övervakning I NetPorts kontor.
  •  Raybased fick utbetalt det finansiella stödet om 50 000 euro av EU-programmet Horizon 2020 för nästa projektfas.

VD - Kommentar

Raybased utvecklades under perioden i linje med ledningens förväntningar. Försäljningen under andra kvartalet ökade jämfört med första kvartalet i år och motsvarande kvartal föregående år.

Vår största installation hittills har slutförts. Det är ett sjukhus där vi har installerat Raybaseds system i sex olika trapphus. Installationen har gått helt enligt plan och nu påbörjas en utvärderingsperiod av systemet och dess funktionalitet. Vi återkommer med en uppdatering när det gäller kundnöjdheten rörande systemet samt installationen.

Antalet referensinstallationer ökade väsentligt vilket innebär en stor potential för kommande kvartal. Samtliga installationer har levererats enligt plan och med ett mycket gott resultat.

I ett projekt som har levererats och där vi gjort en utvärdering tillsammans med kunden gav kunden följande kommentar.

“Vi har valt ett samarbete med Raybased för installation av teknik inom ett projekt som testar olika lösningar för smarta byggnader. Raybased installerade sitt system i en lokal under våren och nu fortsätter samarbetet då vi kommer att installera ytterligare teknik i en annan lokal. Vi ser, förutom nyttan direkt i våra lokaler, en bra platform för att testa och förstå teknikens möjligheter.” Säger Mats Jonsson, projektledare på Netport.
Netport har nu lagt en ytterligare beställning.

Vi arbetar målmedvetet med att visa upp oss i olika sammanhang som t.ex. mässor, som är en väg för att skapa nya kundkontakter. Detta arbete har under perioden varit framgångsrikt och Raybased för nu ytterligare ett antal långt gångna dialoger med fastighetsägare och andra intressanta aktörer. Speciellt fokus har lagts på region Stockholm där det byggs som aldrig förr. Det finns även ett intresse för vårt system utanför Sveriges gränser.

Säljorganisationen har fokuserat på att bearbeta både etablerade och nya kundkontakter samt att utveckla säljorganisation. Säljcykeln och beslutsprocessen i fastighetsbranschen är relativt lång. Detta kräver att arbetet med försäljning är både fokuserat och uthålligt.

Under det närmsta året kommer vi att öka Raybaseds kommersiella ansträngningar för en internationell expansion. Målet är att utvidga vårt försäljningsområde och etablera säljkontor i Öresundsregionen, Europa och USA.

Vi ser att vår marknad utvecklas snabbt och att det finns ett tydligt behov av Raybaseds system och plattform, då vårt system har unika fördelar jämfört med andra system.

Under perioden fick vi godkänt vår ansökan till Horizon 2020 programmet. Målet med Raybased ansökan är att med hjälp av EUs resurser utveckla Bolagets affärsmodell och erbjudande för att öppna en väg ut till den europeiska marknaden. Vår ansökan fick 14,15 poäng av 15 möjliga vilket innebär att vårt system bedöms vara en unik innovation med stor potential. Arbetet med att ta fram en genomförandeplan avseende steg 2, med en finansiering på 2,5 MEuro, har redan startat. Planen kommer att utvecklas tillsammans med ett antal partners och kunder, Bravida AB, Serneke AB och Kraftstaden Fastigheter AB.

På utvecklingssidan ligger fokus på fortsatt utveckling av systemet tillsammans med partners och kunder för ytterligare användarvänlighet och funktionalitet.

Användargränssnitt, i form av appar för mobiltelefoner och läsplattor, utvecklas kontinuerligt.

Konfigurationsverktyget är idag ett webbaserat program men kommer inom kort att finnas som en ”app”, vilket kommer att förenkla såväl installations- som konfigurationsprocessen.

Utveckling av mjukvara med nya funktioner som efterfrågas av våra kunder har fortsatt i oförminskad takt.

Under det andra kvartalet genomförde Raybased en företrädesemission som tillförde bolaget drygt 15,4 MSEK före emissionskostnader. Med den genomförda emissionen kan Bolaget öka tempot i såväl marknads- som utvecklingsarbete.

Raybased är en digitaliseringsaktör som inte bara hjälper fastighetsägare att uppnå kostnadsbesparingar genom digitaliserad förvaltning och energibesparingar, utan även ger ägare möjlighet till ökade intäkter genom att hjälpa hyresgäster förbättra produktiviteten i sin verksamhet samt upprätta en kommunikationskanal via vilken hyresvärd och hyresgäst kan knyta närmare och långsiktiga relationer.

Jag är övertygad om att den digitalisering som har skett inom fordonsindustrin även kommer att ske inom fastighetsbranschen. Detta är en av de drivande krafterna i digitaliseringen av fastighetsvärlden, och vårt system möjliggör automatisering av kostnadsdrivande och energikonsumerande processer.

Sammantaget återigen ett intressant och framgångsrikt kvartal, med hög aktivitetsnivå, där vi fortsätter att förstärka Raybaseds varumärke och position inom affärsområdet för digitaliserade interaktiva fastigheter. Vi upplever ett fortsatt stort och ökande intresse från fastighetsägare och för diskussioner med flera av de stora samt många av de mindre fastighetsbolagen i Sverige. Vi fortsätter att exekvera enligt vår fastlagda plan och ser stora möjligheter till nya order under kommande månader.

Styrelsen har en stark övertygelse om en positiv utveckling för Raybased.

Lennart Olving, VD