RaySearch Laboratories och TomoTherapy Inc. visar produktkoncept på ASTRO 2007

Läs original

RaySearch utvecklar en svit av produkter enligt ett avtal med TomoTherapy som offentliggjordes av RaySearch i augusti 2007. Tre produkter har nu specificerats och de första produktkoncepten kommer att förevisas på den årliga ASTRO-konferensen som äger rum i Los Angeles 28 oktober – 1 november.

”Vi är mycket nöjda med att utvecklingen löper på i full fart, och det faktum att vi redan nu kan demonstrera ny funktionalitet är ett tecken på vår stora satsning på det här samarbetet,” säger RaySearchs VD, Johan Löf.

TomoTherapys VD, Fred Robertson poängterar att det här samarbetsprojektet mellan två innovativa företag kommer att vara till nytta för både sjukvårdspersonal och patienter. ”RaySearch är kända för att utveckla vetenskapligt innovativa algoritmer och tillämpa dem i mjukvarulösningar som förbättrar produkter och det kliniska arbetsflödet”, säger Robertson ”Vi är glada över att vi kan dra nytta av deras expertis när vi utökar våra produkters användningsområde och uppfyller vår målsättning om att leverera en bättre strålbehandling till patienter i hela världen.“

Avtalet omfattar utveckling av en svit av produkter som utökar TomoTherapy Hi Art-systemets dosplaneringsfunktionalitet och underlättar överföringen av behandlingsplaner mellan ett Hi Art-system och konventionella linjäracceleratorer. Detta leder till en förbättrad koordinering av arbetsflödet, ett effektivare utnyttjande av utrustningen och större kapacitet för att behandla patienter. Avsikten är att den första produkten skall lanseras under 2008.

RaySearch Laboratories är ett medicintekniskt företag som utvecklar avancerade mjukvarulösningar för förbättrad strålbehandling av cancer. RaySearch säljer dosplaneringssystemet RayStation® till kliniker över hela världen. Därutöver distribueras RaySearchs produkter via licensavtal med ledande medicintekniska företag som Philips, Nucletron, IBA, Varian och Brainlab. Hittills har 15 produkter lanserats via partner och RaySearchs mjukvara används av mer än 2 500 kliniker i över 65 länder. RaySearch grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och bolaget är noterat i Small Cap-segmentet på NASDAQ OMX Stockholm.