RaySearch Laboratories och TomoTherapy Inc. visar produktkoncept på ASTRO 2007

Läs original

RaySearch utvecklar en svit av produkter enligt ett avtal med TomoTherapy som offentliggjordes av RaySearch i augusti 2007. Tre produkter har nu specificerats och de första produktkoncepten kommer att förevisas på den årliga ASTRO-konferensen som äger rum i Los Angeles 28 oktober – 1 november.

”Vi är mycket nöjda med att utvecklingen löper på i full fart, och det faktum att vi redan nu kan demonstrera ny funktionalitet är ett tecken på vår stora satsning på det här samarbetet,” säger RaySearchs VD, Johan Löf.

TomoTherapys VD, Fred Robertson poängterar att det här samarbetsprojektet mellan två innovativa företag kommer att vara till nytta för både sjukvårdspersonal och patienter. ”RaySearch är kända för att utveckla vetenskapligt innovativa algoritmer och tillämpa dem i mjukvarulösningar som förbättrar produkter och det kliniska arbetsflödet”, säger Robertson ”Vi är glada över att vi kan dra nytta av deras expertis när vi utökar våra produkters användningsområde och uppfyller vår målsättning om att leverera en bättre strålbehandling till patienter i hela världen.“

Avtalet omfattar utveckling av en svit av produkter som utökar TomoTherapy Hi Art-systemets dosplaneringsfunktionalitet och underlättar överföringen av behandlingsplaner mellan ett Hi Art-system och konventionella linjäracceleratorer. Detta leder till en förbättrad koordinering av arbetsflödet, ett effektivare utnyttjande av utrustningen och större kapacitet för att behandla patienter. Avsikten är att den första produkten skall lanseras under 2008.

RaySearch Laboratories AB (publ) has been pushing the limits of advanced cancer treatment since 2000. Using progressive algorithms, RaySearch develops world leading software used by thousands of the most cutting-edge cancer clinics in the world. The algorithms are based upon founder and CEO Johan Löf’s scientific knowledge, acquired during his PhD on radiation treatment of moving tumors at the Karolinska Institute. The treatment planning system RayStation and the OIS RayCare are the result of extensive development during years of research, and today used to improve chances of survival and quality of life for cancer patients. We fight for a world where cancer is conquered.