Ridföreningen ”Lunk i Kring” på Lovö, Stockholm fick RBU:s utmärkelse Guldrullen

Utmärkelsen delades ut under RBU-Dagarna, lördagen den 12 maj i Malmö. Lunk i Kring har sin verksamhet på Lovö, och dit kan barn med rörelsehinder komma och rida.

Priset delades ut av RBU:s  förbundsordförande Agnetha Mbuyamba med motiveringen:

”Här finns en glädje. En optimism som smittar av sig och som får alla elever att tro på sig själva. Här ställs inga krav. Istället stärks man av ett positivt bemötande och mycket beröm. Här får man chansen att växa i sin egen takt. Här utgår man från varje elev. Det finns inga rätt eller fel. Här hittar man andra sätt och nya utmaningar. Värmen hos ledarna smittar av sig till alla ryttare, och skrattet och glädjen hänger kvar långt efter att ridturen tagit slut.”

-Vi är enormt tacksamma och hedrade, sade Lena Hallman verksamhetschef på Lunk i kring när hon mottog priset.

Utmärkelsen Guldrullen delas ut årligen på RBU-Dagarna, till en fysisk eller juridisk person som på ett förtjänstfullt sätt verkat för att förbättra villkoren för barn och unga med rörelsehinder och deras familjer.

Tidigare mottagare av RBU:s medlemspris Guldrullen:

2005: Kurt Johansson
2006: Hasse Skyllberg
2007: Kerstin Blom
2008: Gunilla Boëthius
2009: Maria Törnkvist
2010: Jocke Larsson

Sofia Segergren, kommunikatör 0708-11 15 33

RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, är en familjeorganisation som arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning. Vi erbjuder medlemmarna stöd, gemenskap och information samtidigt som vi driver påverkansfrågor ur ett barn- och familjeperspektiv.