RCO Security etablerar sig på norska marknaden

Efter många framgångsrika år i Sverige satsar nu passerkontrollsföretaget RCO Security AB på en stor etablering i Norge. Satsningen är redan igång och arbetet leds från Oslo-kontoret av landschefen Tor-Arne Aarhus. Nyanställd är också Thomas N. Sann, Sales & Business Development Manager.

I snart 40 år har RCO Security bedrivit verksamhet på den svenska marknaden. Nu väljer man alltså att applicera samma framgångsrecept i Norge där målet blir detsamma – att erbjuda de bästa produkterna och lösningarna inom elektronisk nyckelfri låsning.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter i såväl Sverige som Norge och därför är det ett naturligt steg för oss att nu etablera verksamhet i vårt västra grannland, säger RCO:s vd Lars Mattsson.

Den som kommer driva bolaget i Norge är Tor-Arne Aarhus. Han kommer närmast från rollen som verksamhetsansvarig för Siemens, Security Products i Norge, där han även haft rollen som Head of Sales Nordic. Tidigare har han också varit ansvarig för både Bewator AS och Alarmcom AS i Norge, två bolag som båda fusionerats in i Siemens AS. Tor-Arne Aarhus inledde sin karriär i säkerhetsbranschen redan 1987 i bolaget Cerberus AS. Där hade han ledande roller både inom teknisk service och systemförsäljning.

– Det känns väldigt inspirerande att få chansen att bygga upp RCO Security på den norska marknaden. Bolagets produktutbud präglas av hög kvalitet och utmärkt funktion som vi gärna vill representera i Norge, säger Tor-Arne Aarhus som ser fram emot att kavla upp ärmarna och sätta igång på allvar.

Till Tor-Arnes hjälp finns även Thomas N. Sann, Sales & Business Development Manager. Thomas var tidigare Country Manager för UTC Fire & Security AS och har lett bolagets verksamhet de senaste sex åren. Thomas har över 17 års erfarenhet från säkerhetsbranschen och har tidigare haft både teknik- och säljroller i bolagen GE Security, Interlogix och Aritech i Norge.

RCO Security AS kommer i Norge jobba efter den framgångsrika och väletablerade svenska affärsmodellen där säljinsatsen tillsammans med bolagets installatörer och låssmeder kommer att riktas mot slutkunder inom både privat och offentlig sektor. Sälj, installation och service utförs av ett brett nät av certifierade återförsäljare och distributörer (lås-, larm-, tele- och elinstallatörer).

RCO Security AB utvecklar, tillverkar och marknadsför sedan 1976 produkter och lösningar inom elektronisk nyckelfri låsning för hem och företag, och har etablerat sig som en ledande leverantör i Sverige. Bolaget har de senaste åren uppvisat en god tillväxt och lönsamhet. RCO omsätter drygt 140 miljoner kronor och har cirka 60 anställda. Huvudkontoret ligger i Järfälla i Stockholm med lokalkontor i Malmö, Göteborg och Norrköping. År 2014 etablerade man även verksamhet på den norska marknaden genom bolaget RCO Security AS. RCO ägs till 60 procent av Novax som ingår i familjeföretaget Axel Johnson (www.novax.se). Försäljning, installation och service av produkterna sker via ett brett nät av återförsäljare (lås-, larm-, tele- och elinstallatörer). RCO är ett stabilt företag och har tilldelats AAA-rating i snart 20 år i rad. Företaget är dessutom miljödiplomerat enligt agenda 21 av Järfälla kommun.

Citat

Tor-Arne Aarhus, Country Manager